طلوع بهداشت یزد، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۶۱-۷۰

عنوان فارسی بررسی رابطه بین الگوهای ذهنی کارکنان و توانمندسازی آنها در دانشگاه علوم پزشکی شهر یزد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: توانمندسازی به علت توجه کافی به مراتب نیاز کارکنان، به منظور دستیابی به رشد بیشتر و در نتیجه تأثیر آن بر بهره وری و کارایی سازمان، مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است. بنابراین هدف این پژوهش تبیین جایگاه و نقش الگو های ذهنی و تعیین رابطه آن با توانمندسازی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد است. روش بررسی: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است، به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای شامل 51گویه، 36 گویه مربوط به الگو های ذهنی برگرفته از پرسشنامه دانایی فرد وهمکاران(3) با ابعادهدف گرایی،وحدت گرایی،برنامه گرایی، ثبات گرایی، تعادل گرایی وعملکرد گرایی و 15 گویه مربوط به توانمند سازی کارکنان به وسیله پرسشنامه اسپریتزر و میشرابا ابعاد ویژگیهای شایستگی، خودمختاری، تاثیرگذاری، معنی دار بودن و اعتماد، استفاده شده است. پایایی و روایی پرسشنامه ها مورد سنجش قرار گرفت و تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده با نرم افزار 19SPSS انجام پذیرفت. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که بین الگوهای های ذهنی کارکنان و توانمند سازی آنها در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه های هدف گرایی، وحدت گرایی، برنامه گرایی، تعادل گرایی و توانمندسازی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یزد رابطه معنی داری وجود دارد، ولی بین دو مؤلفه ثبات گرایی و عملکرد گرایی کارکنان وتوانمندسازی آنها رابطه معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: با توجه به موضوع تحقیق و وجود رابطه معنادار و مثبت بین چهار مؤلفه الگوهای ذهنی کارکنان و توانمندسازی آنها در دانشگاه علوم پزشکی، مدیران سازمان می توانند با تقویت الگوهای ذهنی کارکنان، باعث بهبود توانمندسازی کارکنان شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the relation between mental models with employees empowerment in medical sciences university of shahid sadoghi in yazd
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Empowerment is considered in organizatins due to the enough attention to the staff’s need, in order to achieve further growth and therefore its impact on the productivity and efficiency of the organization. So The purpose of this study is to clarify the position and the role of mental models and to determine its relationship with empowerment of Yazd medical college staff. Methods: The research method in this descriptive study was correlative. To collect data, a questionnaire has been used which containing 51 items, 36 items related to mental models derived from the questionnaire of Danayifard et al (2010), with the dimensions of the goal orientation, unison orientation, application orientation, stability orientation, balance orientation and performance orientation. Also, 15 items related to empowerment of staff with the dimensions of competence, autonomy, effectiveness, significance and confidence that Spertizer and Mischa questionnaire has been used for them. Reliability and validity of the . questionnaires was evaluated and confirmed. Data analysis was performed by using SPSS (V.19). Results: The findings show that there is a significant relationship among mental models of staff’s Shahid Sadughi medical university of Yazd and empowerment of them. Also, there is a significant relationship among the components of goal orientation, unison orientation, application orientation, balance orientation, performance orientation and empowerment of Yazd medical university. But there is no significant relationship between components of stability orientation and performance orientation of staff and empowerment of them. Conclusion: According to the research topic and existence of significant and positive relationship among the four components of mental models of staff’s Shahid Sadughi medical university of Yazd and empowerment of them, managers of the organizations can improve staff’s empowerment by Strengthening their mental models.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد منتظری | mohammad montazeri
دانشگاه پیام نورتهران

سیدرحمان مهروکیلی | seyyedrahman mehrvakili
دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان (Islamic azad university of sirjan)


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1210-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات