|
ارمغان دانش، جلد ۲۱، شماره ۸، صفحات ۸۰۵-۸۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین شاخص های سلامت روانی- اجتماعی در کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویر احمد |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: نزدیک به یک دهه است که سازمان جهانی بهداشت تلاش کرده تعریف واحدی از سلامت روانیـ اجتماعی ارایه دهد، اما به دلیل پیچیدگی ابعاد روانی ـ اجتماعی و بافت فرهنگی جوامع مختلف، تعریف و شاخص واحدی ارایه نشده است، هدف از پژوهش حاضر، تعیین شاخصهای سلامت روانی ـ اجتماعی کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد بود. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش ترکیبی(کمی و کیفی) انجام گردید. در بخش کیفی پژوهش از تکنیک دلفی استفاده شد. در پژوهش کنونی تعداد 31 نفر از کارشناسان حوزه کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی از سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد به روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات اولیه برای انجام روش دلفی در سه مرحله از طریق پنل دلفی متشکل از کارشناسان سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد جمعآوری گردید. در نهایت با استفاده از روش تحلیل عاملی دادههای کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: مهمترین شاخصهای سلامت روانی ـ اجتماعی در چهار مولفه؛ درون فردی ( خود آگاهی هیجانی، جرأتورزی و احترم به خود)، بینفردی (مشارکت، مسئولیت پذیری اجتماعی و روابط اجتماعی)، استرس(مدیریت استرس و کنترل هیجان) و سازگاری (انعطافپذیری و شادی) قرار گرفتند. کم رنگ شدن تبعیضهای جنسیتی و ارتقاء سطح سواد والدین از مهمترین نقاط قوت و فقدان استانداردهای لازم در مهد کودکها، عدم مشارکت نوجوانان در تصمیمگیریها، فقدان مهارتهای اجتماعی در خانوادهها از نقاط ضعف سلامت روانی ـ اجتماعی بود. نتیجهگیری: در شرایط درست و به منزلهی پیشگیری از عواقبی که در انتظار کودکان و نوجوانان است، سازمانهای متولی باید در یک چشمانداز امیدوارکننده، کودکان و نوجوانان را آنچنان بپرورند که بتوانند پاسخگوی نیازهای حرفهای جامعه باشند و خود را در مقابل آنها مسئول و متعهد بدانند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سلامت روانی ـ اجتماعی، کودکان و نوجوانان |
|
عنوان انگلیسی |
Determining the Psycho Social Health Indicators in Children and Adolescents in Kogiluyeh and Boyer Ahmad Province |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & aim: Nearly a decade the World Health Organization has tried to provide a unique definition of community mental health. But due to the complexity of psychosocial and cultural context, it is not provided. The purpose of the study was to determine indexes community mental health of children and adolescents in the province of Kohgiluyeh and Boyerahmad. Methods: This study was conducted as a hybrid approach (qualitative and quantitative). Delphi technique was used in qualitative research. In the current study, 31 experts, children and adolescents of Social Welfare organizations were selected as snowball method throughout the province of Kohgiluyeh & Boyerahmad. The primary data to run the Delphi Technique was gathered in three stages from the participants. The quantitative data were analyzed using factor analysis. Results: The results indicated that the main indicators of psychosocial health lie in intrapersonal (emotional self-awareness, risk-taking and self-respect), interpersonal (participation, social responsibility, and social relationships), stress (stress management and controlling emotions) and adaptability (flexibility and happiness) components. The results also showed that decreasing gender-related discriminations and rise in the educational level of parents are the major strengths and lack of required standards in child-care centers, lack of involvement of young adolescents in decision-making and lack of social skills in families are the major weaknesses of psychosocial health. Conclusion: Given the right conditions, and in order to safeguard children and adolescents against the grave consequences awaiting them, the organizations charged with the responsibility should raise the children and adolescents in such a way that they meet the professional needs of the society and feel responsible when it comes to these responsibilities and commitments. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Psychosocial Health, Children, Young Adolescents |
|
نویسندگان مقاله |
محمد رضا فیروزی | mr firoozi department of psychology, university of yasuj, yasuj, iran گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
ناصر نوشادی | n noushadi department of psychology, university of yasuj, yasuj, iran گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
علی کاظمی | a kazemi department of english teaching, university of yasuj, yasuj, iran گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-723-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/130/article-130-330310.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|