این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 15 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۵-۱۴
عنوان فارسی
رابطه آمادگی یادگیری آنلاین با یادگیری خودراهبر و مهارتهای فنّاوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری و مامایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
در دنیای امروزی مملو از فنّاوری و یادگیری الکترونیکی، آمادگی برای شرکت در محیطهای آموزشی آنلاین از اهمیت بسزایی برخوردار است
.
ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه یادگیری خودراهبر و مهارتهای فنّاوری اطلاعات بر آمادگی یادگیری آنلاین دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شده است.
روش ها
:
پژوهش حاضر یک پژوهش تحلیلیمقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلّیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکدههای پرستاری مامایی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1248 نفر در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که به روش نمونهگیری
تصادفی طبقهای طبق جدول کرجسی و مورگان 297 نفر (مامایی= 125 نفر و پرستاری= 172 نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. یادگیری خودراهبر، مهارت فنّاوری اطلاعات و یادگیری آنلاین با استفاده از پرسشنامه بررسی شد. برای ارزیابی نرمال بودن دادههای جمعآوریشده، از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار
SPSS
نسخه 16 تجزیهوتحلیل شدند. توصیف دادهها با استفاده از آمارههای توصیفی مانند میانگین، انحرافازمعیار و تحلیل آنها با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطّی چندگانه انجام گرفت و سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها:
با توجه به رگرسیون خطّی چندگانه، نمرات آمادگی یادگیری آنلاین با یادگیری خودراهبر و مهارتهای فنّاوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری و مامایی ارتباط داشت و ضریب همبستگی چندگانه (
R
) برابر با 550/0 بود. ضریب تعیین (
R2
) برابر با 492/0 بود که بیانگر این است که 2/49 درصد تغییرات در نمره آمادگی یادگیری آنلاین دانشجویان توسط متغیّرهای یادگیری خودراهبر و مهارتهای فنّاوری اطلاعات آنها تبیین شده است.
نتیجه گیری:
با شناخت و بهرهگیری از نقشهای متمایز یادگیری خودراهبر و مهارتهای فنّاوری اطلاعات، مربّیان و سیاستگذاران میتوانند مکانیسمهای حمایتی را براساس نیازهای متنوّع دانشجویان طراحی کنند. درنتیجه، محیط یادگیری آنلاین در دانشگاه آزاد مازندران قابلیت ارائه محیطی مساعدتر و موفقتر را برای دانشجویان فراهم میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آمادگی یادگیری آنلاین، دانشجویان پرستاری، فنّاوری اطلاعات، یادگیری خودراهبر
عنوان انگلیسی
Relationship of Online Learning Readiness with Self-Directed Learning and Information Technology Skills in Nursing and Midwifery Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
In today's world, filled with technology and e-learning, readiness to participate in online educational environments is of great importance. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the relationship between self-directed learning and information technology skills on the online learning readiness of nursing and midwifery students.
Methods:
This is an analytical cross-sectional study with a correlation design. The statistical population consisted of all nursing and midwifery students of the nursing and midwifery faculties of the Islamic Azad University of Mazandaran province, totaling 1,248 individuals in the academic year 2022-2023. A stratified random sampling method was employed, selecting 297 individuals (125 midwifery students and 172 nursing students) based on the Krejcie and Morgan table. Self-directed learning, information technology skills, and online learning were evaluated using questionnaires. The Kolmogorov-Smirnov test was used to assess the normality of the collected data. Data were analyzed in SPSS (version 16) using descriptive statistics, including mean, standard deviation by Pearson correlation coefficient statistics, and multiple linear regression at a significance level of 0.05.
Results:
According to multiple linear regression, the scores for online learning readiness were related to self-directed learning and information technology skills in nursing and midwifery students. The multiple correlation coefficient (R) was equal to 0.550. The coefficient of determination (R2) was equal to 0.492, which indicates that 49.2% of the changes in students' online learning readiness scores are explained by self-directed learning variables and their information technology skills.
Conclusion:
By recognizing and utilizing the distinct roles of self-directed learning and information technology skills, educators and policymakers can design support mechanisms based on the diverse needs of students. As a result, the online learning environment at Mazandaran Azad University can provide a more favorable and successful environment for students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Information Technology, Nursing Students, Online Learning Readiness, Self-directed Learning
نویسندگان مقاله
سیده رقیه عبدی کوهی خیلی | Seyyedeh Roghayeh Abdi koohi kheyli
مجتبی رضایی راد | Mojtaba Rezaei rad
گروه تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
سعید رزاقی | Saeed Razaghi
PhD Student in Entrepreneurship, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1484-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات