پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۸، شماره ۶۵، صفحات ۱۰۱-۱۱۳

عنوان فارسی اثربخشی کلاس‌درس‌معکوس مبتنی‌بر بارشناختی بر یادگیری‌خودتنظیم دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: امروزه کسب مهارت‌‌های لازم برای یادگیری خودتنظیم یکی از اهداف برنامه‌‌های آموزشی به شمار می‌‌آید و تبدیل "یاددهی" به "یادگیری" امری ضروری تلقی می‌شود؛ بنابراین محیط‌های آموزشی باید به‌طورجدی بر اهمیت کسب این مهارت‌‌ها تأکید نمایند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی کلاس‌ درس ‌معکوس مبتنی بر بار شناختی بر یادگیری خودتنظیم دانشجویان انجام گرفت.
روش: روش ‌پژوهش، نیمه‌‌آزمایشی، از نوع پیش‌‌آزمون-پس‌‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه ‌آماری شامل کلیه دانشجویان ‌دختر کارشناسی رشته ‌آموزش ‌ابتدایی دانشگاه ‌فرهنگیان چابهار در نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 402 نفر بودند. انتخاب نمونه موردنیاز پژوهش به‌صورت هدفمند از میان دانشجویانی که واحد درسی پژوهش ‌و‌ توسعه ‌حرفه‌‌ای را اخذ کرده ‌بودند انجام شد و با روش قرعه‌کشی در گروه‌‌های آزمایش و کنترل (30 نفر گروه ‌آزمایش و 30 نفر گروه‌ کنترل) جایگزین شدند. برای جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه یادگیری ‌خودتنظیم Pintrich and De Groot (1990) استفاده شد. داده‌‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌‌گیری‌‌های مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌‌ها: یافته‌‌ها نشان داد بین میانگین نمرات پس‌آزمون و پیگیری یادگیری خودتنظیم در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌‌داری وجود دارد. بدین معنی که آموزش به شیوه کلاس درس معکوس مبتنی بر بار شناختی تأثیر مثبتی بر یادگیری خودتنظیم دانشجویان داشته ‌است (05/0 p<). با توجه به یافته‌‌‌های این تحقیق می‌‌توان نتیجه گرفت کلاس درس ‌معکوس مبتنی بر بار شناختی می‌‌تواند در افزایش یادگیری خودتنظیم دانشجویان مؤثر باشد.
نتیجه‌‌گیری: درنتیجه به ‌کار بردن این شیوه آموزشی در دانشگاه‌‌ها می‌‌تواند کلاس‌های درس را فراگیرمحور کند و دانشجویان را ترغیب نماید تا در یادگیری خود فعال باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلاس‌درس‌معکوس،بارشناختی،یادگیری‌خودتنظیم،دانشجویان،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Flipped Classroom based on Cognitive Load on Students' Self-Regulation
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Nowadays, acquiring the necessary skills to learn self-regulation is one of the goals of educational programs and turning "teaching" into "learning" is considered essential. Therefore, educational environments should seriously emphasize the importance of acquiring these skills. The current research was conducted with the aim of determining the effectiveness of the flipped classroom based on cognitive load on students' self-regulation learning.
Methods: The research method was semi-experimental, of pre-test-post-test type with experimental and control groups. The statistical population included all female undergraduate students in the elementary education field of Farhangian University of Chabahar in the first half of the academic year 1402-1403, numbering 402 people. The sample required for the research was selected purposefully from among the students who had taken the research and professional development course that randomly replaced by lottery in experimental and control groups (30 people in the experimental group and 30 people in the control group). The data were analyzed using the method of variance analysis with repeated measurements.
Results: The findings showed that there is a significant difference between the average scores of the post-test and follow-up self-regulation learning in the experimental and control groups. This means that teaching in a flipped classroom based on cognitive load had a positive effect on students' self-regulation learning (p < 0.05). According to the findings of this research, it can be concluded that the flipped classroom based on cognitive load can be effective in increasing students' self-regulated learning.
Conclusion: Therefore, using this educational method in universities can make classrooms inclusive and encourage students to be active in their learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلاس‌درس‌معکوس,بارشناختی,یادگیری‌خودتنظیم,دانشجویان

نویسندگان مقاله اسما ملازهی |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

غلامرضا ثناگوی محرر |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

محمد علی فردین |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_204972_8dd226a2687d40afcbec68a9f0c06687.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات