پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۸، شماره ۶۵، صفحات ۸۷-۱۰۰

عنوان فارسی شناسایی پاسخ‎های وانمود دانشجویان در آزمون پنج عامل بزرگ شخصیتی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف مطالعه حاضر شناسایی پاسخ‌‌های وانمود در آزمون شخصیتی پنج عامل بزرگ بود. روش: در این مطالعه توصیفی، داده‌‌ها با اجرای آزمون‌‌های شخصیتی نئو فرم کوتاه به‌صورت در دسترس در دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی (748 نفر) در دو گروه وانمود (366 نفر) و صادقانه (382 نفر) جمع‌‌آوری شد. آزمودنی‌‌ها به‌صورت تصادفی در دو گروه گزینش شدند: آزمودنی‌‎هایی که صادقانه پاسخ دادند و آزمودنی‌‌هایی با پاسخ‌‌های وانمود. یافته‌‌ها: یافته‌ها با بررسی تفاوت‌ها در میانگین‌‌های طبقه، ترکیب گروه‌های اصلی، نمودارهای آستانه‌ی انتخاب و احتمالات تأیید گزینه‌های سؤال توسط طبقه، در بیشتر ابعاد دو طبقه از نمونه‌‌‌ها را به‌عنوان گروه وانمود و صادقانه شناسایی کرد. نتیجه‌‌گیری: درنهایت می‌توان گفت که طی 10 سال گذشته، تحقیقات شناسایی پاسخ‌‌های وانمود توجه فراوانی در حوزه‌های ارزیابی به خود جلب کرده‌اند؛ امّا به نظر می‌رسد در ارزیابی پاسخ‌های وانمود، جدای از کاربردهای مختصر در مطالعات شبیه‌سازی، کمبودی نسبی در مطالعات تجربی وجود دارد که می‌تواند دقیقاً توضیح دهد چطور باید ناسازگارهای فردی را شناسایی، تشریح و اصلاح کرد. علاوه بر این، علی‌رغم چند گزارش اولیه در این زمینه، الگوهای ناسازگاری فردی به‌ندرت در گزارش‌های رسمی برای بررسی‌های آموزشی در مقیاس‌‌های بزرگ همچون آزمون‌‌های استخدامی کشوری و ارزیابی‌‌های روان‌‌شناختی ارائه می‌شوند. ازاین‌رو، می‌توان از روش‌های بررسی آماری نظیر نظریه سؤال – پاسخ و تحلیل عاملی در شناسایی پاسخ‌های انحرافی و وانمود در آزمون‌‌های استخدامی یا ارزیابی‌های روان‌‌شناختی با اهداف ویژه استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پاسخ‌‌های وانمود،پنج عامل بزرگ شخصیتی،نظریه سؤال – پاسخ،

عنوان انگلیسی Detection of Faking Responses in the Big Five Personality Inventory
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the present study was to identify faking responses in the Big Five personality inventory. In this study, data were collected by administering the NEO-FF short form personality inventory to students of Allameh Tabataba'i University. Methods: 748 participants in two instructed (n = 366) and honest (n = 382) groups completed the research questionnaire. In this study, the participants were randomly assigned to two groups: those who responded honestly and those with instructed responses. Results: The findings, by examining the differences in class means, the composition of the main groups, the selection threshold graphs, and the probability of confirming the answer choices by class, identified most dimensions of the two classes of samples as simulated and honest groups. Conclusion: Finally, it can be said that over the past 10 years, research on identifying faking responses has attracted considerable attention in assessments areas; however, there seems to be a relative lack of empirical studies in evaluating faking responses, apart from limited applications in simulation studies, that can accurately explain how to identify, describe and correct individual inconsistencies. Additionally, despite a few initial reports in this area, patterns of individual inconsistency are rarely reported in official reports for large-scale educational screenings such as national employment tests and psychological assessments. Therefore, statistical methods such as item response theory and factor analysis can be used to identify faking responses in employment or psychological assessment with specific goals. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پاسخ‏‌های وانمود,پنج عامل بزرگ شخصیتی,نظریه سؤال – پاسخ

نویسندگان مقاله حسن محمودیان |



نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_208614_264473aff02a31219a7d91874b0ac707.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات