|
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۸، شماره ۶۵، صفحات ۴۱-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش واسطه ای خلاقیت هیجانی در رابطه ویژگی های شخصیتی چندفرهنگی با اضطراب زبان انگلیسی در دانش آموزان دو زبانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه ساختاری بین ویژگی های شخصیتی چندفرهنگی و خلاقیت هیجانی با اضطراب زبان انگلیسی در دانش آموزان دو زبانه انجام شد. روش: جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دوزبانه ترکمن سال سوم متوسطه اول تشکیل دادند که بر اساس روش نمونه گیری در معادلات ساختاری، با توجه به 11 متغیر آشکار در مدل و تخصیص ضریب 20 و با احتساب پرسشنامه های ناقص 225 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های شخصیت چندفرهنگی ون درزی و همکاران (2013)، خلاقیت هیجانی آوریل (1999)، و مقیاس اضطراب کلاس زبان خارجی هورویتز و همکاران (1986) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری مبتنی بر رگرسیون چند متغیری و نرمافزار SPSS8 و Amos24 انجام شد. نتایج: یافته ها نشان داد که ویژگی های شخصیتی چندفرهنگی و خلاقیت هیجانی اثر مستقیم بر اضطراب زبان انگلیسی دارند. همچتین ویژگی های شخصیتی چندفرهنگی با میانجیگری خلاقیت هیجانی اثر غیر مستقیم بر اضطراب زبان انگلیسی دارند. مدل پژوهش نیز تایید شد و 31 درصد از واریانس متغیر اضطراب زبان انگلیسیتوسط متغیرهای پژوهش در سطح معنی داری 05/0 قابل تبیین میباشد. نتیجهگیری: بنابر یافتههای پژوهش و نقش متغیرهای پژوهش در فراگیری زبان، و ارتباط زبان با عوامل فرهنگی و شناختی–هیجانی، توصیه می شود که اهمیت آنها در مراکز آموزشی و موسسات آموزش زبان مورد تاکید قرارگیرد تا سطح یادگیری زبان افزایش یابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ویژگی های شخصیتی چندفرهنگی،خلاقیت هیجانی،اضطراب زبان انگلیسی،دانش آموزان دوزبانه، |
|
عنوان انگلیسی |
The Mediating Role of Emotional Creativity in the Relationship between Multicultural Personality Traits with English Language Anxiety in Bilingual Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to investigate the mediating role of emotional creativity in the relationship between multicultural personality traits with English language anxiety in bilingual students Methods: The statistical population of this research was made up of all bilingual third year of high school students based on the sampling method in structural equations, according to 11 apparent variables in the model and assigning a coefficient of 20, and including incomplete questionnaires, 225 students were selected, and answered to Van der Zee et al.’s Short-form Multicultural Personality questionnaire (2013), Averill’s Emotional Creativity questionnaire (1999), and Horwitz et al.’s Foreign Language Anxiety Scale (1986). Data analysis was performed by structural equation modeling based on multivariate regression and SPSS18 and Amos24 software. Results: The findings of the analysis showed that multicultural personality traits and emotional creativity have a direct effect on English language anxiety. Also, emotional creativity mediates multicultural personality traits and has an indirect effect on English language anxiety. The research model was also confirmed which shows that 31% of the variance of the English anxiety variable can be explained by research variables at a significant level of 0.05. Conclusion: According to the research findings and the role of research variables in language learning, and the relationship between language and cultural and cognitive-emotional factors, it is recommended that their importance be emphasized in educational centers and language teaching institutions in order to increase the level of language learning. . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ویژگی های شخصیتی چندفرهنگی,خلاقیت هیجانی,اضطراب زبان انگلیسی,دانش آموزان دوزبانه |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا همایونی | نویسنده مسئول، استادیار گروه روانشناسی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران.
منوچهر بابانژاد | دانشیار گروه آمار، دانشکده علوم، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.jiera.ir/article_204975_4bc6ccc5039ab18be725c345de5d9021.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|