پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۸، شماره ۶۵، صفحات ۲۴-۴۰

عنوان فارسی شناسایی و اولویت‌ بندی عوامل مؤثر بر انتخاب مدیران مدارس با استفاده از روش فراترکیب
چکیده فارسی مقاله هدف: انتخاب مدیران به‌گونه‌ای که بتوانند رسالت‌ها‌ و مأموریت‌های نظام‌های آموزشی را محقق نماید، یکی از مسئله‌ها و چالش‌های جدی و استراتژیک آموزش‌وپرورش است. ازاین‌رو، شناخت عوامل مؤثر و دخیل در انتخاب مدیران مدارس به دلیل شایسته‌‌گزینی و شایسته‌‌گماری آن‌ها ضرورت دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌‌بندی عوامل مؤثر بر انتخاب مدیران مدارس انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع پژوهش‌‌های آمیخته بود که در سال 1402 با استفاده از روش فراترکیب و تحلیل مضمون انجام گرفت. ازنظر هدف، کاربردی - توسعه‌‌ای و ازنظر روش توصیفی – پیمایشی بوده است. در مرحله اول با جستجو در پایگاه‌‌های مختلف علمی تعداد 357 منبع اولیه در بازه زمانی 2000 تا 2023 که به کلیدواژه‌های پژوهش اشاره شده بود، استخراج گردید. سپس با در نظر گرفتن معیارهای موردنظر تعداد 34 مقاله و 7 نفر خبره با استفاده از روش نمونه‌‌گیری هدفمند معیار انتخاب گردید. روایی داده‌‌ها با بهره‌‌گیری از آزمون کاپا 79 درصد به دست آمد. در ادامه با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و نرم‌افزار مکس کیودا، منابع منتخب مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌‌ها: یافته‌‌ها نشان از 93 مضمون پایه، 78 مضمون سازمان‌‌دهنده و 13 مضمون فراگیر (صلاحیت‌‌‌ها؛ مهارت‌‌‌ها؛ رهبری؛ بومی‌‌گرایی؛ ذی‌نفعان؛ قدرت؛ مدیریت مشارکتی؛ تجربه؛ حرفه‌‌‌گرایی؛ معنویت‌‎گرایی؛ تعهد سازمانی؛ پاسخگویی؛ شبکه‌‌سازی) دارد. به‌منظور اولویت‌‌بندی عوامل ازنظر درجه اهمیت، با بهره‌‌گیری از نظرات 7 نفر از خبرگان دانشگاه شهید چمران اهواز و اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان و با استفاده از نرم‌افزار SPSS (رتبه‌‌بندی فریدمن) عوامل یادشده رتبه‌‌بندی شدند.
نتیجه‌‌گیری: نتایج نشان داد عوامل "شبکه‌‌سازی" "صلاحیت و شایستگی محوری" و "ذینفعان" به ترتیب از بیش‌ترین درجه اهمیت برخوردارند؛ بنابراین برنامه‌‌ریزان و سیاست‌‌گذاران آموزش‌وپرورش بایستی در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس علاوه بر عوامل دیگر به سه عامل دارای اهمیت توجه ویژه‌‌ای داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انتخاب،مدیران مدارس،فراترکیب،تحلیل مضمون،

عنوان انگلیسی Identifying and Prioritizing Factors Influencing the Selection of School Principals Using Meta Combination Method
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Choosing managers in such a way that they can realize the missions and missions of educational systems is one of the serious and strategic issues and challenges of education. Therefore, it is necessary to know the effective and involved factors in the selection of school principals due to their meritorious selection and appointment. Therefore, the current research was conducted with the aim of identifying and prioritizing factors affecting the selection of school principals.
Methods: This research was a type of mixed research that was carried out in 1402 using the method of metacomposition and thematic analysis. In terms of purpose, it was applied-developmental and in terms of descriptive-survey method. In the first stage, by searching in various scientific databases, 357 primary sources were extracted in the period from 2000 to 2023, which were mentioned in the keywords of the research. Then, considering the desired criteria, the number of 34 articles and 7 experts were selected using the purposeful sampling method. The validity of the data was obtained by using the Kappa test of 79%. Next, selected sources were analyzed using the theme analysis technique and Max qda software.
Results: The findings show 93 basic themes, 78 organizing themes and 13 overarching themes (competencies, skills, leadership, indigenization, stakeholders, power, collaborative management, experience, professionalism, spirituality, organizational commitment, accountability, networking), as effective factors on the selection of school principals in Iran. In order to prioritize the factors in terms of their importance, using the opinions of 7 experts from Shahid Chamran University of Ahvaz and the General Department of Education of Khuzestan province, and using SPSS software (Friedman ranking), the mentioned factors were ranked.
Conclusion: The results showed that the factors of "networking", "core competency" and "stakeholders" have the highest degree of importance, respectively. So; Education planners and policymakers should pay special attention to three important factors in selecting and appointing school principals in addition to other factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله انتخاب,مدیران مدارس,فراترکیب,تحلیل مضمون

نویسندگان مقاله پرستو سلطانی |
دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

یدالله مهرعلیزاده |
نویسنده مسئول،استاد گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

سکینه شاهی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

عبداله پارسا |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

علی بیرمی پور |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_204973_8b1f2f5dcd0b5417b9b488b6a4e12ee3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات