|
مطالعات تاریخ فرهنگی، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۲۳-۱۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
چگونگی بازنمایی شخصیت آموزگارانِ روستا در داستانهای نویسندگان شهری و روستایی دورهی پهلوی دوم (۱۳۵۷ـ۱۳۴۰) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف نگارندگان در پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی و بازنمایی شخصیت آموزگاران روستا در آثار نویسندگان شهری و روستایی است. در بیشتر آثار داستانی رویکرد مثبتی به معلمان وجود دارد، بهویژه معلمانی که سختی تدریس در روستاهای دورافتاده را تحمل میکردند؛ اما از اواخر دههی چهل داستانهایی نوشته شد که در آنها شخصیت آموزگاران منفی بود. پژوهش حاضر درپی یافتن چگونگی شخصیتپردازی آموزگاران روستایی در داستانها و علت نگارش داستانهایی با نگاه منفی به آموزگاران در این برههی زمانی است. گمان میرود این بازنمایی دوگانه، متأثر از تفاوت در خاستگاه نویسندگان باشد. با بررسی داستانها و زندگی نویسندگانشان میتوان ویژگی دو گفتمان شهری و روستایی را شناسایی کرد و علت پیدایش هریک از این بازنماییهای دوگانه را دریافت. در این پژوهش سیوچهار داستان بررسی شدهاند که شخصیت آموزگار در آنها وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی آموزگار،داستان،دورهی پهلوی دوم،گفتمان شهری و روستایی،تاریخ فرهنگی، |
|
عنوان انگلیسی |
Representation of Characteristics of Teachers in Villages in Stories of Urban and Rural Writers during Second Pahlavi (1961-1978 AD. / 1340-1357 ASH.) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of the authors is a comparative study and representation of the character of teachers in villages in the works of urban and rural writers. In most of the stories there is a positive approach towards teachers especially those who endure the discomfort of teaching in retired villages. But since the late 1960s / 1340s stories have been written that teachers had negative character. The aim of this research is to analyze the characterization of teachers in stories related to villages and the reason for writing stories with a negative view towards teachers during that juncture. The hypothesis is that this dual representation is influenced by the difference in the homeland and origin of writers. By reviewing stories and the life of their writers one can identify the characteristic of two urban and rural discourses and find the reason for the emergence of each of these dual representations. 34 stories have been studied in this research which has teacher character. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
واژههای کلیدی آموزگار,داستان,دورهی پهلوی دوم,گفتمان شهری و روستایی,تاریخ فرهنگی |
|
نویسندگان مقاله |
شهرام یوسفی فر | fahimehmusavi.fm@gmail.com
سیده فهیمه موسوی |
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.chistorys.ir/article_205304_3fc79a1ffe064c88f5bb311614468651.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|