|
مطالعات تاریخ فرهنگی، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۱۲۷-۱۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
صنعت چاپ در شبهقاره هند: رسانۀ تقابل و تعامل فرهنگی متقابل بریتانیا و جامعۀ هند |
|
چکیده فارسی مقاله |
با ورود پرتغالیها به شبهقاره هند در قرن دهم هجری/قرن شانزدهم میلادی، صنعت چاپ به این سرزمین وارد شد. از دلایل انتقال این صنعت به شبهقاره هند، انجام امور تبلیغی مبلغان مسیحی بود. بدین ترتیب، تولید و انتشار کتابهای تبلیغی مسیحی به زبانهای محلی شبهقاره هند آغاز شد. با ورود و سپس تثبیت قدرت کمپانی هند شرقی بریتانیا در هند، صنعت چاپ به رسانه و ابزاری برای نفوذ و گسترش فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی بریتانیا در منطقه تبدیل شد. از سوی دیگر، آشنایی جامعۀ هند با صنعت چاپ و کاربردهای این رسانۀ اجتماعیـفرهنگی نیز زمینه را برای استفاده از این صنعت در بین بومیان شبهقاره فراهم کرد. این مقاله بارویکردی توصیفیـتحلیلی به بررسی نقش صنعت چاپ در مناسبات فرهنگی بین بریتانیا و جامعۀ هند میپردازد. یافتههای این پژوهش حاکی از کاربرد صنعت چاپ برای نفوذ فرهنگی و اجتماعی بریتانیا در شبهقاره هند و در مقابل توجه و استفاده بومیان و نهضتهای اصلاحی هند از این صنعت برای تقابل با نفوذ فرهنگی بریتانیا، حفظ میراث بومی، قومی و مکتوب خود است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی واژههای کلیدی صنعت چاپ،تقابل و تعامل فرهنگیواژههای کلیدی صنعت چاپ،شبهقاره هند،کمپانی هند شرقی بریتانیا،تقابل و تعامل فرهنگی، |
|
عنوان انگلیسی |
Printing Industry in the Indian Subcontinent: The Medium of Interaction and Mutual Interaction between Britain and the Indian Community |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
With the arrival of the Portuguese in the Indian subcontinent in the tenth century AH / the sixteenth century AD, the printing industry entered the land. The reason for the transfer of this industry to the Indian subcontinent was to carry out propaganda missions for Christian missionaries. As a result, the production and distribution of Christian propaganda books began in native languages of the Indian subcontinent. With the introduction and then consolidation of the power of the British East Indian Company in India, the print industry turned into a media and tool for influencing and expanding Britain's social and cultural activities in the region. On the other hand, the familiarity of Indian society with the printing industry and the applications of this socio-cultural media also provided the basis for using this industry among the native peoples of the Subcontinent. This article based on descriptive-analytical approach will study the role of printing press in cultural relation between British East India Company and Indian Society. The findings of this study suggest that British East India Company had used the printing press for cultural and social domination in Indian subcontinent, whereas Indian natives and reform movements used this industry as a tool for confronting against the cultural influence of Britain and preserving their native, ethnic and written heritage. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
واژههای کلیدی واژههای کلیدی صنعت چاپ,تقابل و تعامل فرهنگیواژههای کلیدی صنعت چاپ,شبهقاره هند,کمپانی هند شرقی بریتانیا,تقابل و تعامل فرهنگی |
|
نویسندگان مقاله |
جمشید نوروزی |
محمد عباسی |
صفورا برومند |
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.chistorys.ir/article_205275_a22b84373e6bacdecd24a6bb8ee42c59.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|