مطالعات تاریخ فرهنگی، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۷۷-۹۶

عنوان فارسی سیاست‌های زبانی پهلوی اول در کردستان و پیامدهای آن (با تأکید بر مدارس)
چکیده فارسی مقاله روشنفکران دوران پهلوی اول وحدت ملی را مقدمۀ یکپارچگی سیاسی کشور و راهکاری برای کاهش تعارضات قومی و آشوب‌های محلی می‌دانستند. تحقق این امر از دیدگاه آنان به معنای از میان بردن همۀ تفاوت‌های موجود در شیوۀ زندگی، لباس، زبان و... بود. در این میان، گرایش و علاقۀ همۀ اقوام ایرانی به زبان فارسی و نقش تاریخی این زبان در وحدت ملی باعث شد گسترش این زبان به ‌عنوان یکی از محورهای اساسی سیاست یکسان‌سازی مورد توجه قرار گیرد. به همین منظور، دولت می‌کوشید با راهکارهایی چون توسعۀ مؤسسات معارفی، استخدام معلمان غیربومی و ممنوعیت استفاده از زبان‌ها و گویش‌های محلی زمینه را برای ترویج یک زبان واحد در جهت نیل به وحدت ملی فراهم سازد. اما به‌کارگیری روش‌های تحمیلی، دخالت نهادهایی چون ارتش، ممنوعیت استفاده از زبان کردی و تلاش در جهت تضعیف آن بر علاقه‌مندی و عشق دیرینۀ کردها به زبان و ادبیات فارسی تأثیر منفی گذاشت و زمینه را برای افزایش تمایلات قومی فراهم ساخت. بررسی اهداف، روند و پیامدهای سیاست‌های زبانی دولت پهلوی اول در کردستان با تکیه بر اسناد محور اصلی این پژوهش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی کلیدواژه‌ها رضاشاه،یکسان‌سازی فرهنگی،کردستان،زبان فارسی،مدارس جدید،

عنوان انگلیسی The First Pahlavi’s Language Policies in Kurdistan and its Implications (With an Emphasis on Schools)
چکیده انگلیسی مقاله The first Pahlavi intellectuals saw national unity as a prelude to the country's political integration and a solution to reduce ethnic conflicts and local riots. From their point of view, the realization of this meant eliminating all differences in the way of life, clothing, language, and so on. Meanwhile, the tendency and interest of all Iranian ethnic groups in Persian language and the historical role of this language in national unity had made the development of this language as one of the main pillars of the policy of unification. To this end and in order to achieve national unity, the government sought to promote the development of educational institutions, the recruitment of non-native teachers and the ban on the use of local languages and dialects to promote a single language. But the use of imposed methods, the involvement of institutions such as the army, the prohibition on using the Kurdish language and attempting to undermine it on the long-standing interest of the Kurds, and negatively impacted Persian language and literature, and provided a platform for increasing ethnic inclinations. The study of the aims, process and consequences of the language policies of Pahlavi government in Kurdistan, based on the documents, is the main focus of this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله واژه‌های کلیدی کلیدواژه‌ها رضاشاه,یکسان‌سازی فرهنگی,کردستان,زبان فارسی,مدارس جدید

نویسندگان مقاله حسین رسولی |
hosseinrasouli57@yahoo.com

رضا دهقانی |


علی رضا کریمی |



نشانی اینترنتی https://www.chistorys.ir/article_205273_77bad38d06b8a3f1a5699a2c4cbb8725.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات