Strides in Development of Medical Education، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۵۰۵-۵۱۴

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ یک مطالعه مورد شاهدی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: افت تحصیلی دانشجویان همواره یکی از چالش‌های عمده مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها به شمار می‌رود که می‌تواند به آسیب‌های جدی فردی و اجتماعی منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. روش کار: مطالعه حاضر به صورت یک مطالعه مورد شاهدی همسان نشده انجام شد. تمام دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در دو نیمسال تحصیلی سال 1391 جامعه آماری این مطالعه را تشکیل می‌دادند. در مجموع، 514 دانشجو وارد مطالعه شدند که از این تعداد، 246 نفر گروه مورد و 268 نفر گروه شاهد بودند. داده‌ها به روش سرشماری و با استفاده از پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته‌ مشتمل بر اطلاعات فردی، عوامل خانوادگی و عوامل دانشگاهی جمع‌آوری گردید. روایی پرسش‌نامه با نظر گروهی از اعضای هیأت علمی تأیید شد و ضریب همبستگی پاسخ‌ها برابر 82/0 به دست آمد. تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS صورت گرفت. یافته‌ها: میانگین سن دانشجویان 2/22 سال بود. میانگین معدل در گروه مورد 2/14 و در گروه شاهد 9/16 به دست آمد. افت تحصیلی در پسران 64/1 برابر دختران بود (02/0 = P). دانشجویانی که - احساس سرخوردگی و پوچی داشتند، افت تحصیلی را 59/1 برابر سایرین تجربه کردند (02/0 = P). دانشجویانی که مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر را مثبت گزارش نمودند، 39/6 برابر سایر دانشجویان افت تحصیلی داشتند (01/0 = P). نتیجه‌گیری: عوامل متعددی افت تحصیلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این‌رو، برای کاهش آن مشارکت تمامی افرادی لازم است که در امر تحصیل دانشجویان دخیل می‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افت تحصیلی، مقطع کارشناسی، دانشجویان، یادگیری

عنوان انگلیسی Factors Affecting Undergraduate Students’ Academic Failure in Kerman University of Medical Sciences, Iran; A Case-Control Study
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: academic failure has always been one of the major challenges of higher education institutions that could cause serious individual and social outcomes. This study aimed to analysis the effect of potential factors on students’ academic failure in Kerman University of Medical Sciences, Iran. Methods: This was an unmatched case-control study. The study population consisted of all undergraduate students of Kerman University of Medical Sciences in two semesters in 2012. From 514 selected students, 246 were assigned to the case group and the rest were studied in the control group. Data were collected using a self-administered questionnaire via consensus methodology. The questionnaire consisted of three sections: individual, family and academic factors. Reliability of the questionnaire was approved by a group of faculty members and its internal consistency was estimated as 0.82. Data were analyzed using SPSS software. Results: The mean age of studied students was 22.2 years. The mean grade point average (GPA) of was 14.2 and 16.9 in cases and controls, respectively. Academic failure was 1.64 times more in boys than the girls (P = 0.02) and 1.59 times more in students who had a sense of frustration (P = 0.02). Students who reported using drugs, tobacco or alcohol experienced academic failure 6.39 times more than the others (P = 0.01). Conclusion: Academic failure is a phenomenon affected by multiple factors. Therefore, reducing it requires the participation of a wide range of people taking part in students’ learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic failure, Students, Learning, Undergraduate

نویسندگان مقاله مهشید لولویی | mahshid loloie
m.sc. in environmental health, instructor, environmental health engineering research center, school of public health, kerman university of medical sciences, kerman, iran
کارشناسی ارشد بهداشت محیط، مربی، گروه مهندسی بهداشت محیط، مرکز تحقیقات مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

علی اکبر حقدوست | ali akbar haghdoost
ph.d. in epidemiology, professor, department of epidemiology and for hiv aids research center, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran
دکتری، استاد، گروه اپیدمیولوژی و مرکز تحقیقات اچ آی وی ایدز، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

اعظم بذرافشان | azam bazrafshan
m.sc. in library and information science medicine, neuroscience research center, institute of neuropharmacology, kerman university of medical sciences, kerman, iran
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

مریم اخوتی | maryam okhovati
ph.d. in library and information science medicine, assistant professor, neuroscience research center, institute of neuropharmacology, kerman university of medical sciences, kerman, iran
دکتری کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، استادیار، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

علی محمد مختاری | ali mohammad mokhtari
ph.d. candidate in epidemiology, school of public health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
دانشجوی دکتری اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

مرتضی زارع | morteza zare
m.sc. in epidemiology, neuroscience research center, institute of neuropharmacology, kerman university of medical sciences, kerman, iran
کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sdmej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-454&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/96/article-96-329764.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات