این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۷۴، شماره ۸، صفحات ۵۹۱-۵۹۶
عنوان فارسی
بررسی آگاهی و نگرش بیماران بستری در بخش نفرولوژی نسبت به آموزش بالینی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: آموزش مناسب پزشکان و آمادهسازی آنها در راستای نیازهای واقعی جامعه از مسایل مهم نظام سلامت جامعه است. ابزار اساسی در آموزش بالینی، بیماران بستری و مراجعهکننده به بیمارستان میباشند. در مطالعه حاضر به بررسی آگاهی و نگرش بیماران بستری در بخش نفرولوژی در رابطه با نقش خود در آموزش بالینی پرداخته شد. روش بررسی: در مطالعه توصیفی- تحلیلی در بازه زمانی نیمه اول سال 1393، تمامی بیماران بخش نفرولوژی بیمارستان امامخمینی (ره) تهران تا پر کردن حجم نمونه وارد مطالعه شدند. از همه بیماران حاضر در روز مطالعه با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و نتایج ثبت و آنالیز شد. یافتهها: در این پژوهش 146 بیمار مورد پرسش قرار گرفتند. 54 نفر (%37) از بیماران در زمان بستری از قوانین آگاهی داشتند، برای 47 نفر (2/%32) از بیماران همجنس نبودن معاینهکننده مهم بود. آزمونهای آماری نشاندهنده ارتباط معناداری بین رفتار محترمانه دانشجویان با بیمار و احساس خوب در مورد آموزش به پزشکان است. بهطوری که 5/95% از افرادی که رفتار محترمانه دانشجویان به خود را دیدهاند، احساس خوب در مورد آموزش به پزشکان داشتند (001/0P<). ارتباط بین حضور استاد همراه دانشجویان با احساس خوب در مورد آموزش به پزشکان معنادار بود (013/0P=). احساس مثبت در مورد آموزش به پزشکان با سن بیمار رابطه داشت، بهطوریکه میانگین سنی افرادی که احساس خوب در مورد آموزش به پزشکان داشتند بهطور معناداری از افراد دیگر پایینتر بود. (47/2±17 سال در برابر 55/6±18 سال و 028/0P=). نتیجهگیری: رفتار محترمانه دانشجویان، حضور استاد همراه دانشجویان و سن بیمار در احساس خوب بیمار نسبت به نقش آموزشی بیمار مهم است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بالینی، آموزش پزشکی، دانشجوی پزشکی
عنوان انگلیسی
Knowledge and attitude investigation of hospitalized patients in nephrology ward to Clinical Training
چکیده انگلیسی مقاله
Background: To assess patient' reaction towards bedside teaching in the nephrology ward of Imam Khomeini Hospital Complex (Tehran) and to identify the factors that may influence it. Methods: A cross-sectional study was conducted in the nephrology ward of Imam Khomeini Hospital Complex from march to September, 2014. All inpatients present on the day of the study were interviewed using a structured questionnaire. Results: 146 patients were examined in this study that 62 patients (42.5%) were women and 84 cases (57.5%) were men. 112 (76.7%) of patients had a good feeling about the training to physicians. The behavior of students was evaluated respectful by 132 individuals (90.4% of patients). Total number of 106 individuals (72.6% of patients) had trusted to the health care team and 120 people (82.2% of patients) knew that the physicians’ behaviors are associated with the respect to their religious beliefs. Not being same sex of the examiners was important for 47 individuals (32.2% of patients). The number of 123 cases (84.2% of patients) evaluated the physicians' behavior with respect to their privacy. The number of 119 individuals (81.5% of patients) received their responses from the examiners. Statistical tests indicate a significant relationship between the respectful behavior of students with patient and good feeling about training to physicians, so that the 95.5% of people who have seen the respectful behavior of students to oneself had a good feeling about training to physicians (P˂0.001). The relationship between the presence of teacher with students and good feeling on training to physicians was significant (P=0.013). Positive feeling about practicing physicians was associated with patient age. So the age average of people who feel good about practicing physicians was significantly lower than the other people (47.2±17 versus 55.6±18 and P=0.028). Conclusion: The relationship between respectful behavior and presence of teacher with students and age and good feeling on training to physicians was significant.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
clinical training, medical education, medical students
نویسندگان مقاله
بهشاد پازوکی | behshsd pazooki
department of internal medicine, imam khomeini hospital complex, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه داخلی، مجتمع بیمارستانی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ارکیده النگ | orkideh olang
medical student, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علی افشاری | ali afshari
department of internal medicine, imam khomeini hospital complex, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه داخلی، مجتمع بیمارستانی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نسیم خواجوی راد | nasim khajavirad
department of internal medicine, imam khomeini hospital complex, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
تهران، خیابان دکتر شریعتی، خیابان خاقانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران. تلفن 22006660 -021
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)
بتول قربانی یکتا | batool ghorbani yekta
tehran medical branch, islamic azad university, khagani st., dr. shariati ave., tehran, iran. tel 98- 21- 22006660
تهران، خیابان دکتر شریعتی، خیابان خاقانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران. تلفن 22006660 -021
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5508&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/54/article-54-329308.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات