طب داخلی روز، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۳۱۳-۳۱۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر شدت علایم و بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر
چکیده فارسی مقاله اهداف: سندروم روده تحریک­پذیر (IBS) از شایع­ترین اختلالات کارکردی دستگاه گوارش است. درمان­­های متفاوت دارویی و روان‌شناختی برای کنترل علایم این بیماری به‌کار برده می­شود. هدف مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر شدت علایم و بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک­پذیر بود. مواد و روش­ها: در این کارآزمایی بالینی با طرح پیش­آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل، 30 نفر از بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر در سال 1391 در شهر اردبیل به‌روش دردسترس، انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه شدت علایم سندروم روده تحریک‌پذیر، مقیاس عاطفه مثبت و منفی خصلتی و مقیاس رضایت از زندگی بود. برنامه درمانی مدیریت استرس شناختی- رفتاری در 10 جلسه 90دقیقه­ای و به‌صورت گروهی برای گروه آزمایش برگزار شد. ارزیابی بیماران در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون صورت گرفت. تجزیه و تحلیل­ داده­ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. یافته­ها: بین میانگین نمرات عاطفه مثبت، عاطفه منفی، رضایت از زندگی و شدت علایم سندروم روده تحریک‌پذیر در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس‏آزمون تفاوت معنی‏دار وجود داشت (001/0p<). آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری توانست 51% واریانس مولفه­ عاطفه مثبت، 55% واریانس مولفه عاطفه منفی، 89% واریانس رضایت از زندگی و 57% واریانس شدت علایم IBS را تعیین کند. نتیجه­گیری: درمان مدیریت استرس شناختی- رفتاری می‌تواند در کاهش شدت علایم و افزایش بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک­پذیر موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس (روان‌شناختی)، علایم، هیجان، سندروم روده تحریک‌پذیر

عنوان انگلیسی Efficacy of Cognitive-Behavioral Stress Management Training on Symptoms Severity and Emotional Well-being of Patients with Irritable Bowel Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Aims: One of the most prevalent gastrointestinal functional disorders is the irritable bowel syndrome (IBS). Different medical and psychological treatments are conducted to control the symptoms of the disease. The aim of this study was to determine the effectiveness of the cognitive-behavioral stress management training on the severity of the symptoms and emotional welfare of patients with IBS. Materials & Methods: In the controlled pretest-posttest clinical trial study, 30 patients with IBS were studied in Ardabil in 2012. The subjects, selected via available sampling method, were randomly divided into two groups including experimental (n=15) and control (n=15) groups. Data was collected using the IBS severity questionnaire, the characteristic positive and negative affection scale, and the life satisfaction scale. Ten 90-minute group cognitive-behavioral stress management treatment sessions were conducted in experimental group. The subjects were assessed at both pretest and posttest steps. Data was analyzed by SPSS 20 software using multivariate covariance analysis test. Findings: The mean scores of positive affection, negative affection, life satisfaction, and IBS symptom severity of experimental and control groups were significantly different at the posttest step (p< 0.001). 51%, 55%, 89%, and 57% of positive affection component, negative affection component, life satisfaction, and IBS symptom severity variances could be determined by the cognitive-behavioral stress management training, respectively. Conclusion: The cognitive-emotional stress management treatment can reduce the severity of the symptoms, while it can increase the emotional welfare, in the patients with IBS.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پریسا سلیمانی | p. soleymani
psychology department, science faculty, ardabil branch, islamic azad university, ardabil, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل (Islamic azad university of ardabil)

عباس ابوالقاسمی | a. abolghasemi
psychology department, human science amp;amp; literature faculty, university of guilan, rasht, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و ادبیات، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

سجاد وکیلی عباسعلیلو | s. vakiliabasalilu
psychology department, humanity faculty, tabriz university, tabriz, iran
گروه روان شناسی، دانشکده انسانی، دانشگاه تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

عارف رحیمی | a. rahimi
internal department, medical faculty, tehran university of medical science, tehran, iran
گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نسرین بایرامزاده | nasrin bayramzade
psychology department, science faculty, ardabil branch, islamic azad university, ardabil, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل (Islamic azad university of ardabil)


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2211-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/43/article-43-329131.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات