|
طب داخلی روز، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی تمرین تناوبی پرشدت بر میزان دوپامین سرم و بهبود مهارتهای ادراکی- حرکتی در دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقص توجه |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: اختلال بیشفعالی/نقص توجه، یک اختلال رفتاری در کودکان و نوجوانان است که با علایم بیشفعالی، عدم توجه و تکانشگری شناخته میشود. این اختلال میتواند به فرآیند مهارت حرکتی آنان نیز آسیب وارد نماید. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین سرم و بهبود عملکرد ادراکی- حرکتی در پسران مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقص توجه بود. مواد و روشها: در این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل در سال 1394، 20 نفر از دانشآموزان پسر نوجوان مدارس شرق تهران که دارای اختلال بیشفعالی/نقص توجه بودند، بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه تجربی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. در گروه تجربی، تمرین تناوبی پرشدت، 3 روز در هفته بهمدت 6 هفته انجام شد. در ابتدا و پایان دوره، شاخصهای تنسنجی، سطح دوپامین و نمرات مهارت ادراکی- حرکتی در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از آزمونهای T زوجی و T مستقل تحلیل شدند. یافتهها: در گروه تجربی در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون، سطح دوپامین افزایش معنیدار (01/0=p) و نمایه توده بدنی (001/0=p) و درصد چربی بدن (002/0=p) کاهش معنیدار یافت. همچنین افزایش امتیاز آزمون تبحر حرکتی در گروه تجربی از لحاظ آماری معنیدار بود (001/0=p). هیچ یک از متغیرها طی 6 هفته در گروه کنترل تغییر معنیداری نداشتند (05/0p>). نتیجهگیری: 6 هفته تمرین تناوبی شدید موجب بهبود عملکرد ادراکی- حرکتی و افزایش سطوح دوپامین سرم در پسران مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقص توجه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of High-Intensity Interval Exercise on Serum Dopamine Level and Improvement of Perceptual-Motor Skills in Male Students with Hyperactivity/Attention Deficit Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: Known by hyperactivity, inattentiveness, and impulsiveness, the attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is considered as a behavioral disorder in the children, as well as in the adolescents. The disorder might also damage their motor skill procedure. The aim of the study was to determine the effectiveness of 6-week high intensity interval exercise on the serum dopamine levels and the improvement of perceptual-motor performance in boys with ADHD. Materials & Methods: In the controlled pretest-posttest semi-experimental study, 20 adolescent male students with ADHD of the eastern Tehran schools were studied in 2015. The subjects, selected by random sampling method, were randomly divided into two groups including experimental (n=10) and control (n=10) groups. 6-week high intensity interval training (3 days a week) was conducted in experimental group. The anthropometric indices, dopamine levels, and perceptual-motor performance scores were measured both at the beginning and at the end of the course. Data was analyzed by SPSS 16 software using paired T and independent T tests. Findings: In the experimental group, the dopamine levels significantly increased at the posttest stage compared to the pretest (p=0.01), while BMI (p=0.001) and body fat percentage (p=0.002) significantly decreased. In addition, the motor skill score significantly increased in experimental group (p=0.001). No variable was significantly changed in control group during the 6 weeks (p>0.05). Conclusion: 6-week high intensity interval exercise improves perceptual-motor performance and increases serum dopamine levels in boys with ADHD. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرناز ترابی | f. torabi physical education behavior department, tehran-jonoob center, payam-e-noor university, tehran, iran گروه تربیت بدنی، مرکز تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
رامینا ابراهیم | r. ebrahim physical education behavior department, tehran-jonoob center, payam-e-noor university, tehran, iran گروه تربیت بدنی، مرکز تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
رسول حمایت طلب | r. hemayattalab motor behavior department, physical education amp;amp; sport sciences faculty, tehran university, tehran, iran گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
اعظم رمضان خانی | a. ramezankhani exercise physiology department, physical education amp;amp; sport sciences faculty, tehran university, tehran, iran گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2290-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/43/article-43-329115.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
فیزیولوژی پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|