یافته، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۵۹-۶۹

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین کیفیت خواب و پیشرفت تحصیلی با سردردهای میگرنی در دانشجویان علوم پزشکی البرز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: توجه به مقوله کیفیت خواب در دانشجویان پزشکی به‌عنوان قشری از جامعه که با سلامت انسان‌ها سروکار دارند و رابطه آن با متغیرهای روانشناختی (خصوصاً پیشرفت تحصیلی و سردرد) ضروری به نظر می‌رسد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین کیفیت خواب و پیشرفت تحصیلی با سردردهای میگرنی مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی 93-92 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه‌ای و طبق معیارهای ورود به پژوهش 256 نفر (156 نفر دختر و 100 نفر پسر) به‌عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامه کیفیت خواب و پرسشنامه سنجش علائم سردرد میگرن پاسخ دادند. همچنین معدل کل دانشجویان به‌عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار 19 SPSS تحلیل گردید. یافته ­ها: نتایج نشان داد سردردهای میگرنی با پیشرفت تحصیلی، کیفیت خواب کلی و زیر مقیاس‌های کیفیت ذهنی خواب، تأخیر در به خواب رفتن، اختلالات خواب، مصرف داروهای خواب آور و اختلال عملکرد روزانه همبستگی معنی داری دارند و اختلالات خواب، اختلال عملکرد روزانه، پیشرفت تحصیلی و مصرف داروهای خواب آور، 6/25% تغییرات مربوط به سردردهای میگرنی را پیش بینی کردند. بحث و نتیجه­ گیری: کیفیت خواب نامناسب در دانشجویان با بروز بیشتر سردردهای میگرنی و افت عملکرد تحصیلی در آنها همراه بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت خواب، پیشرفت تحصیلی، سردردهای میگرنی

عنوان انگلیسی The Relationship between Sleep Quality and Academic Achievement with Migraine Headaches among Alborz Medical Sciences University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background : Considering the issue of sleep quality in medical students as a stratum of society who are concerned with human health and its relationship with other psychological variables (in particular academic achievement and headaches) seems essential. So, the present study was done to evaluate the relationship between Sleep Quality and academic achievement with migraine headaches. Materials and Methods: The present study was descriptive _ correlation. The population in this study includes all the students in Alborz Medical Sciences University in the academic year of 2014. 256 students (156 females and 100 males) who were selected according to research entrance criteria by stratified sampling method; and they answered to the Sleep of Quality Test and Examine Migraine Headaches Symptom Questionnaires. Also, the mean of first term scores were considered as an index of the academic achievement. The data were analyzed by SPSS 19 software. Results: The results showed that there were statistically significant correlation between migraine headaches with academic achievement, Sleep of Quality and substandard mental sleep quality, delay into going to sleep, sleep disorders, taking hypnotic pills, and daily function disorder; and sleep disorders, daily function disorder, academic achievement and taking hypnotic pills could predict and explain 25/6 changes associated to migraine headaches. Conclusion: Those students with inappropriate Sleep of Quality; they experienced more migraine headaches and failure in academic achievements.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sleep Quality, Academic achievement, Migraine headaches

نویسندگان مقاله لیلا ساداتی | leila sadati
department of operating room, faculty of paramedical, university of medical sciences of alborz. karaj, iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)

کتایون بختیار | katayon bakhteyar
social determinants of health research center, faculty of health and nutrition, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

میثم سعادتمند | meysam saadatmand
taleghani educational and medical center, kermanshah, iran
مرکز پزشکی آموزشی و درمانی، بیمارستان طالقانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

سعید سعادتمند | saeid saadatmand
department of psychology, payame noor university, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

سعید اسدنیا | saeid asadnia
faculty of education and psychology tabriz university, tabriz, iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1693-56&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-329085.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات