این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۴۲، شماره ۷۷۳، صفحات ۵۴۵-۵۵۲

عنوان فارسی ارتباط زورگویی سایبری و بهزیستی روانشناختی دانش‌آموزان مدارس متوسطه‌ی دوم شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقاله پژوهشی




مقدمه: رفتار زورگویی، یکی از مشکلات روز‌افزون در بین نوجوانان است که با هدف آسیب رساندن به دیگران با بکارگیری وسایل الکترونیکی انجام می‌شود. لذا لازم است بطور مشخص چگونگی و میزان نقش‌های متمایز آن (زورگوی سایبری، قربانی زورگویی سایبری) در ارتباط با ابعاد مختلف بهزیستی روانشناختی تبیین شود. بنابراین این پژوهش با هدف تعیین ارتباط زورگویی سایبری و بهزیستی روانشناختی دانش‌آموزان مدارس متوسطه دوم شهر اصفهان صورت گرفت.
روش‌ها: این مطالعه‌ از نوع مقطعی و جامعه‌ی آماری شامل دانش‌آموزان دبیرستانی اصفهان در سال 1401-1400 بود. 1051 دانش‌آموز با نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند و داده‌ها با یک چک‌لیست و دو پرسش‌نامه (زورگویی سایبری آنتونیادو، مقیاس 18 سؤالی بهزیستی روانشناختی ریف) جمع‌آوری گردید.
یافته‌ها: بین زورگویی سایبری و بهزیستی روانشناختی و ابعاد آن (به جز استقلال و ارتباط مثبت با دیگران)، رابطه‌ی معکوس و معنی‌دار وجود داشت. بین قربانی سایبری و بهزیستی روانشناختی و ابعاد آن (به جز هدفمندی) رابطه‌ی عکس و معنی‌دار وجود داشت.
نتیجه‌گیری: نوجوانان درگیر در زورگویی و قربانی سایبری در معرض پیامدهای نامطلوب و کاهش بهزیستی روانشناختی هستند و لازم است والدین، معلمان و مسئولین سازمان آموزش و پرورش به خوبی از نحوه‌ی مشارکت نوجوانان در زورگویی و همچنین پیامدها و متغیرهای تأثیرگذار بر آن آگاه شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زورگویی سایبری،قربانی سایبری،بهزیستی روانشناختی،

عنوان انگلیسی The Relationship between Cyberbullying and Psychological Well-Being of Secondary High School Students in Isfahan City
چکیده انگلیسی مقاله Background: Bullying has become a growing concern among teenagers, particularly in the context of cyberbullying, where electronic devices are used to harass others. Understanding the distinct roles of cyberbullies and victims of cyberbullying concerning various dimensions of psychological well-being is crucial. Therefore, this research was conducted to determine the relationship between cyberbullying and the psychological well-being of secondary high school students in Isfahan City.
Methods: This study employed a cross-sectional design, with the research population consisting of high school students in Isfahan in 2021-2022. A stratified sampling method was used to select 1051 students, and data were collected through a checklist and three questionnaires, namely cyberbullying by Antoniado et. al. and an 18-item psychological well-being scale by Ryff.
Findings: There was an inverse and significant relationship between cyberbullying and psychological well-being and its dimensions (except independence and positive relationship with others). There was an inverse and significant relationship between cyber victimization and psychological well-being and its dimensions (except purposefulness).
Conclusion: The study highlights that high school students involved in cyberbullying and cyber victimization are susceptible to adverse consequences, leading to a decline in their psychological well-being.  Parents, teachers, and officials of the education organization must be well aware of how teenagers participate in bullying, as well as the consequences and variables affecting it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زورگویی سایبری,قربانی سایبری,بهزیستی روانشناختی

نویسندگان مقاله مصطفی امینی رارانی |
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

زهرا حیدری |
استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

ملیحه کاهی |
دانشجوی دکترا، کمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، دانشکده‌ی مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی https://jims.mui.ac.ir/article_31278_87945b608d5e8d85a49e78dcfa6c60d2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات