این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 25 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تحلیلی آیندهپژوهانه بر پیشرانهای برنامه درسی دوره ابتدایی و دلالتهای آنها
چکیده فارسی مقاله
انقلاب صنعتی چهارم با خصوصیات منحصربهفردش شیوههای آموزش، یادگیری و تفکر ما را متحول خواهد کرد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی نیروهای پیشران اثرگذار در برنامه درسی دوره ابتدایی و تحلیل دلالتهای آنهاست. این پژوهش با رویکرد آیندهپژوهی و با ترکیبی از روشهای پویش محیطی، تحلیل محتوای کیفی و روش دلفی انجام شد. در این حوزه، شش پیشران شناسایی شد: 1. رشد فناوریهای دیجیتال و زیستی؛ 2. گفتمان کودکی و یادگیرندهمحوری؛ 3. ساختار نظام آموزشی؛ 4. تغییر مفهوم و رویکرد به دانش؛ 5. جهانیسازی 6. وضعیت اقتصادی کشور. بر پایه نتایج این تحقیق، عمده پیشرانها ناظر به روندهای جهانیاند که از فراگیری بیشتری برخوردارند. همچنین، تحلیل پیشرانها در بهچالشکشیدن پیشفرضهای برنامهریزان و بازاندیشی درباره الگوهای نوین آموزش و یادگیری در جهان پیشرو اثر مهمی دارند. درنهایت، برخی پیشنهادها و راهبردها برای نهادینهشدن گفتمان آیندهپژوهی در نظام آموزشی و بهرهگیری از نتایج پژوهش حاضر ارائه شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آیندهپژوهی،برنامه درسی ابتدایی،نیروهای پیشران،تعلیموتربیت،آموزشوپرورش آیندهنگر،
عنوان انگلیسی
A future-oriented analysis of the driving forces of primary school curriculum and their implications
چکیده انگلیسی مقاله
The fourth industrial revolution with its unique characteristics will transform the way we teach, learn, and think. Therefore, the aim of this research was to identify the driving forces influential on the primary school curriculum and analyze their implications. The study was conducted using a future studies approach and a combination of environmental scanning, qualitative content analysis, and Delphi method. Ultimately, six drivers were identified in this area: 1) the growth of digital and biological technologies, 2) childhood and learner-orienting discourse, 3) the structure of educational system, 4) changing the concept and approach to the knowledge, 5) globalization, and 6) the economic situation of the country. The results showed that most of the drivers are observing the global trends which are more inclusive. Analyzing them can play an important role in challenging the assumptions of planners and rethinking on the new models of education and learning in the future world. Finally, this research presents suggestions and strategies for institutionalizing the futures studies discourse in the educational system and taking advantage of the current research results.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آیندهپژوهی,برنامة درسی ابتدایی,نیروهای پیشران,تعلیموتربیت,آموزشوپرورش آیندهنگر
نویسندگان مقاله
الهام یوسفی همدانی |
دکتری تخصصی برنامهریزی درسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
احمدرضا نصراصفهانی |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
یاسمین عابدینی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
محسن طاهری دمنه |
استادیار گروه مهندسی صنایع و آیندهپژوهی، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_205563_63b7d28d154efb26be29282988bc8ad1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات