این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل مفهومی موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز و بررسی وضعیت موجود آن انجام شد.
روش پژوهش:
رویکرد این پژوهش کمی از نوع توصیفی - همبستگی و بر حسب هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش 788 نفر، شامل تمام اعضای هیأت علمی دانشگاه جامع تبریز در سال 1398 بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی تعداد 259 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول و دوم، آزمون تی تک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شده است.
یافتهها:
یافتههای این پژوهش نشان داد که هر چهار بعد مدل موانع فردی، سازمانی، ملی و فراملی موردتانید قرار گرفت و آزمون فریدمن و مقایسه میانگین رتبهای نشان داد که مهمترین موانع، از نظر اعضای هیأت علمی به ترتیب موانع فراملی با میانگین رتبهای (38/3)، موانع سازمانی با میانگین رتبهای (63/2)، موانع ملی با میانگین رتبهای (44/2) و موانع فردی با میانگین رتبهای (55/1) است.
نتیجهگیری:
با توجه به اینکه تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی یکی از ابعاد بینالمللی شدن آموزش عالی است و باعث توسعه علمی آنان و حرکت بر لبه دانش میشود این پژوهش میتواند در راستای گسترش تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و بینالمللی شدن آموزش عالی مورد توجه سیاستگذاران مربوطه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناسایی،موانع،تعاملات بینالمللی،اعضای هیأت علمی،
عنوان انگلیسی
Designing and Validation of a Conceptual Model of Barriers to International Interactions Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The aim of this study was to design and validate a conceptual model of barriers to international interactions of faculty members of Tabriz University and to examine its current status.
Methods:
The approach of this research is quantitative descriptive correlation and applied in terms of purpose. The statistical population of this research was 788 people, including all faculty members of Tabriz University in 1398. Using Cochran's formula and random sampling method, 259 people The sample title was selected and, a questionnaire was used. For data analysis, the first and second stage confirmatory factor analysis, one-sample t-test and Friedman test were used.
Results:
The findings of this study showed that all four dimensions of the barrier model. Individual, organizational, national and transnational were confirmed and Friedman test and comparison of rank average showed that the most important obstacles , according to faculty members, are transnational barriers with average rank (3.38), barriers. An organization with an average rank(2.63), national obstacles with an average rank (2.44) and individual obstacles with an average rank (1.55).
Conclusion:
Given that the international interactions of faculty members are one of the dimensions of the globalization of higher education and they lead to developing their scientific development and moving on the edge of knowledge, this survey can be concerned by the relevant policy makers regarding the development of international interactions of faculty members and the internationalization of higher education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شناسایی,موانع,تعاملات بینالمللی,اعضای هیأت علمی
نویسندگان مقاله
اسماعیل ترسلی |
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
ابوالفضل قاسم زاده |
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
پیمان یارمحمدزاده |
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_716059_e27e62f6760d036ba4c79cd48e33e1db.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات