این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۵۲-۶۲

عنوان فارسی مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و دانشگاه موناش استرالیا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش پرستاران اورژانس نقش به سزایی در مراقبت از بیماران بدحال دارد در این راستا مقایسه تطبیقی برنامه درسی پرستاری اورژانس در ایران با دانشگاه­ های معتبر یکی از روش ­های دست­یابی به نقاط ضعف و قوت برنامه درسی است. لذا این پژوهش با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و دانشگاه موناش (Monash) استرالیا انجام شده است.
روش ­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تطبیقی می­باشد که در سال 1403 انجام گردیده است. ابتدا با توجه به رتبه ­بندی Quacquarelli Symonds (QS) از بین دانشکده­ های پرستاری جهان، دانشگاه برتر موناش انتخاب شد، سپس اطلاعات مورد نیاز از طریق سایت دانشگاه موناش، رشته کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، فایل ­های برنامه درسی و اطلاعات رشته جمع ­آوری شدند و با استفاده از الگوی بردی (Bereday) که شامل 4 مرحله توصیف، تفسیر، هم­جواری و مقایسه مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ­ها: برنامه کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و موناش استرالیا از نظر محتوی، ساختار کلی و نقش دانش آموختگان شباهت ­های بسیاری داشتند ولی در نحوه پذیرش دانشجو، آرایش واحدهای آموزشی، فلسفه، رسالت و چشم ­انداز آموزشی متفاوت هستند. از جمله این تفاوت ­ها وجود دروس عمومی در برنامه درسی ایران و وجود پیش ­شرط نمره زبان انگلیسی برای پذیرش در دانشگاه موناش استرالیا می ­باشد. برای پذیرش در هر دو دانشگاه، شرط سابقه کار وجود ندارد ولی در هر دو نیاز به مدرک کارشناسی معتبر می­باشد. در موناش پیشرفت‌های مهمی در استفاده از تکنیک‌های آموزشی نوین، مانند آموزش شبیه‌سازی مشاهده شده است ولی در ایران نیاز به بروزرسانی و بازنگری دوره‌ای برنامه درسی وجود دارد.
نتیجه­گیری: مطالعه حاضر می­تواند راهنمای مناسبی برای سیاست­گذاران حوزه آموزش پرستاری در ایران در جهت ارتقا کیفیت و توسعه مهارت‌های پرستاران باشد. سیاست­گذاران باید دروس مهم و جدید را به برنامه درسی تئوری و بالینی در جهت توسعه مهارت‌های بالینی پرستاران اضافه کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پرستاری، استرالیا، برنامه درسی، پرستاری اورژانس، دانشگاه

عنوان انگلیسی Comparative Comparison of the Curriculum of the Master's Degree in Emergency Nursing in Iran and Monash University in Australia
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Training emergency nurses plays a significant role in caring for critically ill patients. The comparison of emergency nursing curricula in Iran with those in prestigious universities is one of the ways to determine the strengths and weaknesses of each curriculum. This study aims to conduct a comparative analysis of the Master's degree curriculum in emergency nursing in Iran and Monash University in Australia.
Methods: The current study is a comparative review that was conducted in 2024. First, Monash University was selected as a top-ranked institution based on the Quacquarelli Symonds rankings of nursing schools worldwide. Afterward, the required information was collected from the Monash University website, the Master of Emergency Nursing program, the curriculum file, and field information. The collected data were compared using the Bereday model, which includes 4 stages: description, interpretation, juxtaposition, and comparison.
Results: The Master's program in emergency nursing in Iran and Monash University of Australia showed many similarities in content, general structure, and the role of graduates. However, there were some differences in the procedure of accepting students and educational units, philosophy, mission, and vision. One of the strengths of Iran's curriculum was the presence of general courses, whereas Monash University stood out for the prerequisite of English language proficiency for admission. There were no work experience requirements in either curriculum; nevertheless, a valid bachelor's degree was required. At Monash, there have been significant improvements by using new teaching techniques, such as simulation training. However, regular updates and reviews of the curriculum in Iran remain necessary.
Conclusion: The present study can be one of the appropriate guides for policymakers in the field of nursing education in order to improve the quality and development of nurses' skills. It is recommended that policymakers incorporate new and important courses into the curriculum to promote clinical nursing skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Australia, Curriculum, Emergency Nursing, Nursing Education, University

نویسندگان مقاله مهدیه مطیعی | Mahdieh Motie
Nursing PhD student, Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran


نرگس ارسلانی | Narges Arsalani
Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

مسعود فلاحی خشکناب | Masoud Fallahi-Khoshknab
Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1494-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه درسی, برنامه ریزی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات