این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۵-۳۲
عنوان فارسی
تاثیر رویکرد آموزش تلفیقی بر یادگیری و رضایت دانشجویان داروسازی: مطالعه گروههای کوچک و نقشه ذهن در مقابل سخنرانی، در درس گیاهان دارویی در دوران کووید-۱۹ ۱۹
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
شیوع بیماری کرونا آموزش مجازی را فراگیرتر کرد و چالشهایی در کیفیت آموزش و ارتباط بین دانشجو و استاد ایجاد کرد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر روش تلفیقی گروههای کوچک و نقشه ذهن در مقایسه با سخنرانی بر یادگیری و رضایت دانشجویان داروسازی در درس گیاهان دارویی در دوران کووید-19 میپردازد.
روشها:
این مطالعه نیمه تجربی در سال تحصیلی 1401-1400 بر روی 33 دانشجوی مقطع دکتری در دانشکده داروسازی بیرجند در مورد درس گیاهان دارویی انجام شد. دانشجویان نیمسال اول به عنوان گروه کنترل (سخنرانی) و نیمسال دوم به عنوان گروه آزمون (تلفیقی) درنظر گرفته شدند. داده های مربوط به نمره نهایی درس، پرسشنامه های رضایت و انگیزش دانشجویان با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21، آزمون تی مستقل و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها:
بین دو گروه از نظر جنسیت تفاوت معنیداری وجود نداشت، اما از نظر سنی ناهمگن بودند. نمره نهایی گروه تلفیقی (2/69±15/19) به طور معنیداری بیشتر از گروه سخنرانی (2/53±11/45) بود (0/001=P). دانشجویان گروه سخنرانی انگیزه (4/77±48/72) بیشتری نسبت به گروه تلفیقی (5/59±42/81) داشتند (0/005=P) و همچنین نمره رضایت آن ها (3/42±39/81) نسبت به گروه تلفیقی(18/69±31/7) بیشتر بود و (0/001=P).
نتیجهگیری
:
مدل تلفیقی گروههای کوچک و نقشه ذهن در درس گیاهان دارویی نسبت به سخنرانی اثربخشی بیشتری دارد. بنابراین برای افزایش رضایت و انگیزه دانشجویان در ترسیم نقشه ذهن، باید تمهیداتی اندیشیده شود
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مجازی، داروسازی ،سخنرانی نقشه ذهن
عنوان انگلیسی
Impact of Integrated Teaching Approach on Pharmacy Students' Learning and Satisfaction: A Study of Small Groups and Mind Map vs. Lecture in a Medicinal Plants Course during COVID-19
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
The prevalence of COVID-19 disease has made virtual education more widespread and has posed daunting challenges to the quality of education and the student-teacher relationship. The present study aimed to assess the impact of the integrated method of small groups and mind mapping compared to lectures on the learning and satisfaction of pharmacy students in the Herbal Medicine course during COVID-19.
Methods:
This quasi-experimental study was conducted on 33 pharmacy students of Birjand University of Medical Sciences in the herbal medicine course in the academic year 2021-2022. The students were considered the control group (lecture) in the first semester and the experimental group (integrated) in the second semester. Data related to the final score, questionnaires of students' satisfaction, and motivation were analyzed in SPSS software (version 21) using independent T-test and descriptive statistics.
Results:
There was no significant difference between the two groups in terms of gender; nonetheless, they were heterogeneous in terms of age. The final score of the integrated group (15.19±2.69) was significantly higher than that of the lecture group (11.45±2.53) (P=0.001). However, students in the lecture group had higher motivation (48.72±4.77) compared to the integrated group (42.81±5.59) (P=0.005). In addition, the lecture-based group reported significantly higher satisfaction scores (39.81±3.42) compared to the integrated group (31. 7±18.69) (P=0.001).
Conclusion:
The integrated model of small groups and mind mapping in the herbal medicine course was more effective than the lectures. To increase student satisfaction and motivation in mind mapping, appropriate measures should be considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Lecture, Pharmacy, Small Group, Virtual Education
نویسندگان مقاله
یحیی محمدی | Yahya Mohammadi
Medical Education and Development Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
یاسر سموئی | Yaser Samooei
Vice-Chancellor for Education, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
مجید زارع بیدکی | Majid Zare Bidaki
Infectious Diseases Research Center, Department of Medical Microbiology, School of Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
مرکز تحقیقات عفونی، گروه میکروب شناسی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سیده بنت الهدی موسوی | Seiedeh Bentolhoda Mousavi
Cardiovascular Diseases Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
مرکز تحقیقات سایکوز، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
سیده فاطمه عسکری | Sayyedeh Fatemeh Askari
5. Cardiovascular Diseases Research Center, Department of Pharmacognosy and Traditional Pharmacy, School of Pharmacy, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
مرکز تحقیقات بیماریهای قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1435-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات