این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
International Journal of Psychology، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی روابط بین هوش هیجانی، تمایل به برقراری ارتباط، ابراز وجود و لذت از یادگیری زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله
احساس لذت از زبان آموزی به عنوان رایج ترین احساس مثبت تأثیرگزار در یادگیری زبان خارجی شناخته شده است. هدف تحقیق حاضر بررسی روابط میان احساس لذت از زبان آموزی فراگیران زبان انگلیسی  به‎عنوان متغیر نتیجه و سه عامل هوش هیجانی، تمایل به برقراری ارتباط، و ابراز وجود به‎عنوان متغیرهای پیشبین بود. به این منظور،‌147 زبان‌آموز ایرانی، شامل109 زن و 38 مرد هشت تا 50 سال، در این مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان از میان جامعۀ زبان آموزان زبان انگلیسی شهر تهران با سطوح مختلف مهارت زبانی و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‎های کمی در خصوص متغیرهای پیشبین و نتیجه از طریق پرسشنامههای استاندارد جمعآوری شدند. برای پاسخ به سوالات تحقیق آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی، و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصله حاکی از وجود همبستگی مثبت و معنادار متوسط تا قوی  میان هوش هیجانی (P= 0.05, 0.24)، تمایل به برقراری ارتباط (P= 0.05, 0.54)، و ابراز وجود (P= 0.05, 0.53)  با احساس لذت از زبان‌آموزی زبان آموزان بود. تحلیل رگرسیون همچنین نشان داد که ترکیبی از متغیرهای پیش‌بینی‌کنندۀ تحقیق (هوش هیجانی، تمایل به برقراری ارتباط به زبان دوم، و ابراز وجود) می‌تواند حدود 41 درصد از تغییر در میزان لذت از زبان آموزی فراگیران ایرانی زبان را پیش‌بینی کند. یافته‎های تحقیق حاضر در روند پژوهش درخصوص شناسایی عوامل مداخلهگر در احساس لذت از زبانآموزی فراگیران و ادامه تحقیق در این حوزه قابل کاربرد است.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، تمایل به برقراری ارتباط، ابراز وجود، لذت از یادگیری زبان

عنوان انگلیسی The Relationship between Emotional Intelligence, Willingness to Communicate, Self-Disclosure, and Enjoyment of English Language Learning
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Enjoyment of language learning (ELL) is recognized as the most commonly experienced positive emotion in foreign language learning. The present study set out to investigate the relationships between English language learners’ ELL as the outcome variable and the three factors of emotional intelligence (EI), willingness to communicate (WTC) in L2, and self-disclosure (SD) as the predictor variables. To this end, 147 Iranian English language learners (109 female and 38 male), aged 8 to 50, participated in the study. They were selected through convenience sampling from a population of Iranian foreign language learners studying English at different levels in Tehran. Quantitative data on the predictor and outcome variables were collected through relevant standardized questionnaires. Pearson correlation tests, linear regression analyses, and multiple regression analyses were performed to answer the research questions. Based on the findings, ELL demonstrated moderate to strong positive correlations with EI (0.24, p≤ 0.05), WTC (0.54, p≤ 0.05), and SD (0.53, p≤ 0.05). Regression analysis also revealed that the three predictor variables of the study (EI, WTC, and SD) predicted 41 percent of ELL as reported by the targeted Iranian learners. The findings of the study contribute to trends in research and instruction that attempt to identify the factors contributing to learners’ enjoyment of language learning.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotional intelligence, enjoyment of language learning, self-disclosure, willingness to communicate in L2

نویسندگان مقاله عباس زارعی | Abbas Zare-ee
University of Kashan
دانشگاه کاشان

زهره پاینده | Zohreh Payandehdarinejad
University of Kashan
دانشگاه کاشان


نشانی اینترنتی http://ijpb.ir/browse.php?a_code=A-10-302-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات