این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
International Journal of Psychology، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی رابطه بین شایستگی رهبری و شایستگی ارتباطات در یک کانون ارزیابی با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی
چکیده فارسی مقاله کانون های ارزیابی و مدل های شایستگی یکی از رویکرد های نوین در فرآیند های منابع انسانی سازمان ها می باشند. هدف از این پژوهش که تحقیقی کاربردی و توصیفی است بررسی و تحلیل رابطه دو شایستگی کلیدی رهبری و ارتباطات در یک کانون ارزیابی با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی است. در این پژوهش از جامعه مدیران یک شرکت صنعتی که 210 نفر بودند تعداد 46 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و وارد کانون ارزیابی شدند. ابزار های مورد استفاده برای سنجش این دو شایستگی بحث گروهی و تمرین گروهی بود که دارای پایایی و روایی مناسب می باشند( Thornton,Rupp ,2006) و داده های حاصله توسط نرم افزار SPSS 23  مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد ضریب همبستگی کانونی بین این دو شایستگی 441/0 بوده و معنادار می باشد (P<0/05).در نتیجه فرضیه پژوهش تایید شده و بین شایستگی رهبری و ارتباطات رابطه وجود دارد. از سوی دیگر به عنوان اهداف فرعی، برای شایستگی رهبری ابزار بحث گروهی با همبستگی درون کانونی669/0 و برای شایستگی ارتباطات بازی گروهی با همبستگی درون کانونی 926/0  به عنوان موثر ترین ابزار برای سنجش هر شایستگی شناسایی شدند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی ، کانون ارزیابی ، تحلیل همبستگی کانونی، رهبری ، ارتباطات

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship Between Leadership Competency and Communication Competency in an Assessment Center Using Canonical Correlation Analysis
چکیده انگلیسی مقاله Assessment centers and competency models are among the modern approaches in organizational human resource processes. The aim of this research, which is an applied and descriptive study, is to investigate and analyze the relationship between two key competencies—leadership and communication—in an assessment center using canonical correlation analysis. In this study, from a population of 210 managers in an industrial company, 46 individuals were selected through purposive sampling and entered into the assessment center. The tools used to assess these two competencies were group discussion and group exercises, which have appropriate reliability and validity (Thornton, Rupp, 2006). The resulting data were analyzed using SPSS 23 software. The results of this research showed that the canonical correlation coefficient between these two competencies was 0.441 and was significant (P<0.05). As a result, the research hypothesis was confirmed, indicating a relationship between leadership competency and communication competency. Additionally, as secondary objectives, the group discussion tool was identified as the most effective tool for assessing leadership competency with an in-canonical correlation of 0.669, and the group exercise was identified as the most effective tool for assessing communication competency with an in-canonical correlation of 0.926.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Competency, Assessment Center, Canonical Correlation Analysis, Leadership, Communication

نویسندگان مقاله علی اسلامیان | Ali Eslamian
shahid chamran unicersity of ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز

کیومرث بشلیده | Kioumars Beshlideh
Department of Psychology shahid chamran university of ahvaz, ahvaz, iran
گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز ، ایران

نسرین ارشدی | Nasrin Arshadi
Department of Psychology shahid chamran university of ahvaz, ahvaz, iran
گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز ، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpb.ir/browse.php?a_code=A-10-304-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات