|
آموزش علوم دریایی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی الگوی مفهومی شبکه های زایشی دانش علوم دریایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
با حرکت دانشگاهها به سمت کارآفرین محور بودن، تحقیقات بسیار زیادی صورت گرفته؛ که بسیاری از آنان به صورت موازی انجام میشود، با داشتن یک شبکهای از دانش و ارتباط ارگانیک بین شبکهها، میتوان زنجیرهای از دانش را در زمینه تحقیقات علوم دریایی ایجاد و ضمن حذف موازی کاری، دانش جدیدی در حوزه علوم دریایی خلق کرد. این مقاله یک مطالعه کیفی بوده که در دو مرحله صورت گرفته است؛ در مرحله اول پژوهشگران ضمن بررسی ادبیات شرکتهای زایشی، با مطالعه اسناد؛ و مصاحبه با خبرگانی از واحدهای پارک علم و فناوری و متخصصان مدیریت دانش، به روش تکنیک مصاحبه باز و عمیق؛ با رویکرد اکتشافی بحث شبکههای زایشی دانش علوم دریایی را در شرکتهای زایشی پژوهشی وابسته به دانشگاههای علوم دریایی را مورد بررسی قرار دادند؛ در مرحله دوم با اجرای فرآیند دلفی با در نظر گرفتن مدل سه شاخگی؛ مولفههای هر فاز شرکتهای زایشی در ارتباط با شبکههای زایشی دانش علوم دریایی مشخص شدند. پس از اعتباربخشی ساختار مدل و کسب اطمینان از هماهنگی درونی آن با مراجعه به صاحبنظران، مدل نهایی تحقیق ارائه شد. با اجرای فرایند دلفی در دو مرحله؛ پس از حذف مولفههای با میانگین کمتر از عدد 3.5 در طیف لیکرت، تعداد 3 مولفه شکلگیری و پیدایش، 2 مولفه آزمایش فنی و تجاری تحقیقات؛ و 2 مولفه راه اندازی و توسعه، شرکتهای زایشی تاثیرگذار بر شبکههای زایشی دانش، با ضریب کندال 75/0W= مورد توافق و اجماع صاحبنظران قرار گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شرکتهای زایشی پژوهشی، دانشگران، شبکه های زایشی دانش، |
|
عنوان انگلیسی |
The Model of Spin-Off Research Companies to Create Knowledge Spin-Off Networks |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Ideation, research and technological innovation will be valuable only when they lead to wealth creation. Commercialization is a way to link science and economy and to create wealth by innovation. Successful commercialization of technology requires gathering several factors such as creative thinking, technical knowledge, entrepreneurial thinking, financial resources, and explicit and implicit knowledge. By moving the university to be entrepreneurship oriented, a lot of research is done that many of them were in parallel, having a knowledge network, this parallel working can be deleted, and new knowledge will be created. If it was possible to make a network between scientists and science management organization and between technology and market, it would be possible to create a chain of knowledge in researches. This paper was a qualitative study that researchers studied the literature of incubators and spin-off companies, documents and databases and had interviews with experts from the science and technology parks and knowledge management professionals using deep and open interviewing technique and investigated spin-off science networks in spin-off research companies. Considering that there is no specific research that has studied spin-off science networks and spin-off research companies and has not raised any specific models, with the help of interview results, the model of spin-off research companies to create knowledge spin-off networks was suggested by the researchers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ابوطالب مطلبی | استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره نوشهر سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (Imam khomeini naval university of noshahr)
علیرضا عالی پور | استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره نوشهر سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (Imam khomeini naval university of noshahr)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rmt.iranjournals.ir/article_24706_834a65d6d5155dbfd0433c8f91c4aa8a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-326084.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|