این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 12 مهر 1404
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۴۷-۱۶۷
عنوان فارسی
نقش روانشناسی در ایجاد پیوند بین رشتههای علوم انسانی برای توسعه مؤسسههای میانرشتهای
چکیده فارسی مقاله
روانشناسی میتواند در نقش یک علم میانجی، علوم انسانی را به هم مرتبط کند. اهداف این مقاله عبارتند از: 1- بررسی تاریخچه علاقهمندیهای میانرشتهای در روانشناسی؛ 2- بررسی حوزههای مشترک روانشناسی و سایر علوم انسانی؛ 3- تبیینهای روانشناختی ناکام ماندن مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی ایران؛ 4- سازوکارهای روانشناختی اثرگذاری تأسیس مؤسسههای میانرشتهای در توسعه آموزش عالی؛ و 5- راههای ارتقای همکاری روانشناسان در مطالعات میانرشتهای ایران. مطالعات میانرشتهای، نیازمند تأسیس و توسعه مؤسسههای میانرشتهای است که برونداد آن، یکپارچگی نظری و توسعه راهحلهای جامع و کلنگر به نیازهای زیستی، روانی، اجتماعی، و اخلاقی انسان خواهد بود. فرایندهای مخرب مرتبط با پویاییهای کار گروهی، سوگیری خود افزایی و کمبود مؤسسههای میانرشتهای بهعنوان داربستهای اجتماعی تحول علوم انسانی، ازجمله دلایل شکست همکاریهای میانرشتهای در ایران است. توسعه مؤسسههای میانرشتهای که روانشناسی نیز در آن نقش داشته باشد، مستلزم تغییر دادن برنامههای درسی، گسترش شاخههای روانشناسی، و اتخاذ رویکردهای گفتمانی در روانشناسی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
میانرشتهای، روانشناسی، آموزش عالی، مؤسسه میانرشتهای،
عنوان انگلیسی
Role of psychology in connecting human sciences for developing interdisciplinary institutions
چکیده انگلیسی مقاله
Psychology as a hub science has a good capacity to connect human sciences. Purposes of this article were: Reviewing historical interest among psychologist for interdisciplinary studies; Investigating common issues between psychology and other human sciences; Explaining psychological causes for failures of interdisciplinary studies in human sciences in Iran; Clarifying role of interdisciplinary institutions for higher education development; Presenting ways for integrating psychologist in interdisciplinary studies in Iran. Interdisciplinary studies need to develop interdisciplinary institutions that consider psychological, social and moral needs of human being and society. In Iran, maladaptive group process in team work, self-serving bias and shortages of interdisciplinary institutions as a social scaffolding for developing of human science may probably explain failures of interdisciplinary cooperation. Development of interdisciplinary institutions which psychology could have an active role needs to alter educational curriculums for psychology, developing new domain of psychology, and adopting discursive perspectives in psychology.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد نقی فراهانی | mohammad naghi
استاد روان شناسی شخصیت، دانشگاه خوارزمی، مؤسسه تحقیقات تربیتی، روان شناختی و اجتماعی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
حمید خانی پور |
استادیار روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، مؤسسه تحقیقات تربیتی، روان شناختی و اجتماعی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات