این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۹، شماره ۱۷، صفحات ۵۹-۸۴
عنوان فارسی
نقد ابتنای اقتصاد اسلامی بر مطلوبیتگرایی دوساحته؛ درآمدی بر تکلیفگرایی دینی
چکیده فارسی مقاله
یکی از برخوردهای معمول محققان اقتصاد اسلامی با نظریه مطلوبیت اقتصاد نئوکلاسیک، قرار دادن مؤلفههای اسلامی همچون انفاق، وقف، خمس و زکات و امثال آنها در کنار مؤلفههای تابع مطلوبیت اصلی است. این تغییر که با افزودن مؤلفههای ساحت اخروی انسان مسلمان همراه است، گویا به جهت رفع نقص نگاه اقتصاددانان نئوکلاسیک به انسان و تلاش در جهت تولید نظریه مطلوبیت اسلامی صورت پذیرفته است. این نوآوری ناقص، سطحی و التقاطی -که آن را میتوان ناشی از ضعف روششناختی اقتصاد اسلامی به حساب آورد- زمانی مهم جلوه میکند که عدهای از همین محققان اقتصاد اسلامی با تمسک به تقریری لذتگرایانه از نظام اخلاقی اسلام و بدون کمترین توجهی به اصول موضوعه و ارزشهای نهفته در مبانی این نظریه، به دنبال تبیین و توجیه فلسفی آن برمیآیند. در این مقاله از منظری درون دینی به تبیین اشکالات و تناقضات مطلوبیتگرایی دوساحته پرداخته شده است، اما تمام اهتمام بر این بوده تا در نقد و بررسی اشکالات پیشگفته به معرفی «تکلیفگرایی دینی» به عنوان مبنای اخلاقی اقتصاد اسلامی پرداخته شود. به نظر میرسد با توجه به تعالیم اسلامی، نظریه اخلاقی مختار، بهتر از مفهوم پرتناقض مطلوبیتگرایی دوساحته میتواند مبیّن قاعده رفتاری یک انسان مسلمان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
نقد ابتنای اقتصاد اسلامی بر مطلوبیتگرایی دوساحته؛ درآمدی بر تکلیفگرایی دینی
چکیده انگلیسی مقاله
یکی از برخوردهای معمول محققان اقتصاد اسلامی با نظریه مطلوبیت اقتصاد نئوکلاسیک، قرار دادن مؤلفههای اسلامی همچون انفاق، وقف، خمس و زکات و امثال آنها در کنار مؤلفههای تابع مطلوبیت اصلی است. این تغییر که با افزودن مؤلفههای ساحت اخروی انسان مسلمان همراه است، گویا به جهت رفع نقص نگاه اقتصاددانان نئوکلاسیک به انسان و تلاش در جهت تولید نظریه مطلوبیت اسلامی صورت پذیرفته است. این نوآوری ناقص، سطحی و التقاطی -که آن را میتوان ناشی از ضعف روششناختی اقتصاد اسلامی به حساب آورد- زمانی مهم جلوه میکند که عدهای از همین محققان اقتصاد اسلامی با تمسک به تقریری لذتگرایانه از نظام اخلاقی اسلام و بدون کمترین توجهی به اصول موضوعه و ارزشهای نهفته در مبانی این نظریه، به دنبال تبیین و توجیه فلسفی آن برمیآیند. در این مقاله از منظری درون دینی به تبیین اشکالات و تناقضات مطلوبیتگرایی دوساحته پرداخته شده است، اما تمام اهتمام بر این بوده تا در نقد و بررسی اشکالات پیشگفته به معرفی «تکلیفگرایی دینی» به عنوان مبنای اخلاقی اقتصاد اسلامی پرداخته شود. به نظر میرسد با توجه به تعالیم اسلامی، نظریه اخلاقی مختار، بهتر از مفهوم پرتناقض مطلوبیتگرایی دوساحته میتواند مبیّن قاعده رفتاری یک انسان مسلمان باشد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدهادی زاهدی وفا | mohammad hadi zahedi vafa
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
محمدمهدی عسکری | mohammad mehdi
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
محمد نعمتی |
استادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
مهدی موحدی بکنظر | movahedi beknazar
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
نشانی اینترنتی
http://ies.journals.isu.ac.ir/article_1898_433.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1113/article-1113-325650.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات