|
پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین و نقد اخلاق در دیدگاه اسپینوزا و دلالتهای آن برای اصول و روشهای تربیت اخلاقی |
|
چکیده فارسی مقاله |
نظریهپردازان اخلاقی مانند سایر همکاران خود عقاید متفاوتی در این زمینه ابراز نمودهاند. یکی از بزرگترین فیلسوفان غربی که دیدگاههای برجستهای در حوزه اخلاق دارد اسپینوزا است. نظام کامل فلسفی اسپینوزا بهخصوص درمورد اخلاق و مباحثی مانند مرگناپذیری و سرمدیت، کوناتوس(کوشش برای حفظ ذات)، مفهوم توان بالقوه انسانی و آزادی میتواند رهنمودهای مثبتی برای تربیت اخلاقی، اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی داشتهباشد. برجستهترین روشهای تربیت اخلاقی در دیدگاه اسپینوزا روش تربیت عقلانی، روش محبت عقلی و نفی رویکردهای تلقینی در بعضی سطوح تربیت هستند. اسپینوزا نسبت به توان بالقوه انسانی بدبین است. اندیشه اسپونوزا بر این فرض استوار است که بیشتر مردم قادر به دستیابی به سطوح بالاتر دانش نیستند. بنابراین، در جریان یادگیری باید از تلقین برای آموزش افرادی که استعداد کمتری برای یادگیری دارند، بهرهگرفت. از آنجا که تربیت اخلاقی، حوزهای کمتر دیدهشده و مغفول در نظامهای تربیتی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اخلاق در اندیشه اسپینوزا و دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام گرفتهاست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق، اسپینوزا، تربیت اخلاقی، |
|
عنوان انگلیسی |
Explanation and Critique of Ethic in Spinoza View Point and its Applications for the Principles and Methods of Moral Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Ethic theorists have expressed different opinions in this field similar to their other colleagues. One of the greatest Western philosophers who has significant viewpoints in the realm of ethic is SPINOZA. The whole philosophy system of Spinoza can represent positive guidelines for moral education, aims, principles and methods of moral education especially in terms of ethic and some other issues such as immortality, eternality and conatus perservandi, the concept of human potential and liberty. The most significant moral education methods in Spinoza’s viewpoint include rational moral education, intellectual love method and the rejection of indoctrinating approaches in some levels of education. The thought held by Spinoza hinges upon the assumption that most of the individuals are not capable of acquiring higher levels of knowledge. Therefore, the indoctrination method should be applied in the course of teaching the low-talented people. Since the moral education is a field to which less attention is paid and usually ignored in educational system, the present research is carried out with the aim of reviewing ethic in the Spinoza thought and its applications for moral education by the analytical-descriptive method |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Ethics, Espinoza, Moral Education |
|
نویسندگان مقاله |
علی ایمان زاده | استادیار دانشگاه ملایر سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ملایر (Malayer university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://phe.journals.pnu.ac.ir/article_3472_594.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2029/article-2029-325470.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|