|
یافته، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۳۰-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی کارکردهای اجرایی شامل حافظه کاری، سازماندهی-برنامهریزی و استدلال در کودکان با و بدون ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن بود. مواد و روش ها: طرح این پژوهش پسرویدادی بود و جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر پایه سوم مقطع ابتدایی با و بدون ناتوانیهای ویژه یادگیری، در شهر تهران بود. نمونه پژوهش 90 دانشآموز پسر مقطع ابتدایی بود که در سه گروه 30 نفره با ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن، گروه با ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه اختلال نوشتن و گروه عادی بر اساس نمونهگیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، خردهآزمونهای حافظه رقمی و تشابهات وکسلر، آزمون آندره ری و آزمون غیررسمی خواندن و نوشتن بودند. دادهها با آزمون ANOVA تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که کودکان دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری در کارکردهای اجرایی حافظه کاری، سازماندهی-برنامهریزی و استدلال با گروه عادی تفاوت داشتند (05/0 |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of executive functions in students with and without specific learning disability with the characteristic reading and writing |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The aim of present study was to investigate executive functions included of working memory, organization-planning and reasoning in the children with and without specific learning disability with the characteristic reading and writing. Materials and methods: The design of this research was Ex-Post Facto design. Statistical population was all male students of third grade primary schools in Tehran which were referred to education institution with diagnosis special learning disorders in educational centers. The sample included of 90 students chosen and assigned into 3 groups of 30 students, included of: children who had specific learning disability with characteristic reading, children who had specific learning disability with characteristic writing, normal children were selected by systematic randomized sampling and 3 groups were compared. The data instruments were: Wechsler' subtests of similarities and digit differences, Andre Ray test, in formal (unofficial) reading and dictation test. The obtained data were analyzed with ANOVA. Results: The results showed that there was difference between the group of normal children and other group in executive functions including working memory, organization-planning and reasoning (P< 0.05). Also there was difference between two children groups with specific learning disability with characteristic reading and writing in working memory and reasoning, whereas for organization-planning parameter there were not seen any differences between these two groups (P< 0.05). Conclusion: Regarding to obtained results, it is recommended to adoption some ways for improvements of working memory, organization-planning and reasoning |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
صبا حسنوندی | saba hasanvandi department of psychology and faculty of psychology and educational sciences, alzahra university, tehran, iran گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
سمیرا صالح اردستانی | samira saleh ardestani department of psychology and educational sciences, shiraz university, shiraz, iran گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
شیرین قاضی | sherin ghazi education development center ghazi.shirin مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
باقر حسنوند | bagher hasanvand department of psychology and educational sciences, allameh tabataba apos;i, tehran, iran گروه روانشناسی استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
فرشته یدی | fereshteh yadi department of psychology and educational sciences, sciences and research university, tehran, iran. گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1693-53&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-325353.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|