این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 1 مهر 1404
Physical Chemistry and Electrochemistry
، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۳۰۷-۳۲۲
عنوان فارسی
مقایسهی مهارتهای ارتباطی و احساس اثربخشی معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام این پژوهش مقایسهی مهارتهای ارتباطی و احساس اثربخشی معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیهی معلمان شاغل در مقطع ابتدائی، متوسطه اول و دوم مدارس کم توان ذهنی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-1392تشکیل میدهد. جهت انتخاب حجم نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحلهای استفاده شد. برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق، مهارتهای ارتباطی واحساس اثربخشی معلمان به ترتیب، پرسشنامهی مهارتهای ارتباطی کویین دام (2004)، پرسش نامه احساس اثربخشی معلمان (TSES) اسچانن- موران و وولفوک هوی (2001) مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای t مستقل و تحلیل واریانس عاملی استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که، بین معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی در احساس اثربخشی و مولفههای آن (به جز مدیریت کلاس) و مهارتهای ارتباطی کل تفاوت معناداری وجود دارد که در معلمان مدارس عادی بیشتر از معلمان مدارس کم توان ذهنی است. همچنین بین مهارتهای ارتباطی و احساس اثربخشی معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی بر اساس جنس، تحصیلات، سابقه و مقطع تحصیلی رابطهی معنی داری وجود ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای ارتباطی، احساس اثربخشی معلم، مدارس کم توان ذهنی،
عنوان انگلیسی
Comparision Of Communication Skills And Teachers Sense Of Efficacy Among Mentally Retarded And Regular Schools
چکیده انگلیسی مقاله
Aim of this research is to compare teachers' communicative skills and sense of efficacy Among Mentally Retarded And Regular Schools . Statistical population of the research includes all teachers working in primary, first and second grades of high schools for mental retardation in Shiraz City in education year 2013- 14. Two-stage cluster sampling was used to choose population. Then numbers of teachers in usual schools were matched with main sample. This research was casual- comparative type and Queendom communicative skills questionnaires (2004), Schanen- Mooran and Volfook Hoy's (2001) teachers' sense of efficacy (TSES)questionnaires were used respectively for measuring research variables. Independent t-test and factorial ANOVAwere used for analyzing data. The results shows there is meaningful difference between teachers in regular and mentally retarded schools in teachers sense of efficacy and its subscales (except class management) and general communicative skills, that teachers in regular schools there is more than teachers mental retardation. Also there is no meaningful relation between communicative skills and teachers sense of efficacy in mentally retarded and regular schools based on sex , education, education experience and grade .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مهارتهای ارتباطی, احساس اثربخشی معلم, مدارس کم توان ذهنی
نویسندگان مقاله
مریم شهپر |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
مجید برزگر |
استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
عباداله احمدی |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
نشانی اینترنتی
https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_2682_2e8d39b78b8dca0628ea440cd8a31ca2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات