این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 شهریور 1404
Physical Chemistry and Electrochemistry
، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۲۴۷-۲۶۲
عنوان فارسی
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر سواد زیست محیطی دانش آموزان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سواد زیستمحیطی دانشآموزان دوره ابتدایی بوده است. این پژوهش در سال تحصیلی 93-1392 به روش شبهتجربی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد.جامعهی آماری این پژوهش را کل دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی منطقه سرچهان، به تعداد 185 نفر تشکیل داده است. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 120 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دادهها، پرسشنامه محققساخته سنجش دانش، نگرش و مهارت زیست محیطی دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی بود. پایایی این آزمون نیز از طریق آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. روایی ابزار نیز توسط 5 نفر از متخصصان علوم تربیتی و آموزش محیط زیست تأیید شد. دادههای جمعآوری شدهی این پژوهش با استفاده از آزمون t گروههای مستقل و به وسیله نرم-افزار SPSS تحلیل شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش سواد زیستمحیطی دانشآموزان میشود. هم چنین، نتایج نشان داد که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش دانش و آگاهی زیست محیطی، نگرش زیست محیطی و عملکرد زیست محیطی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، سواد زیست محیطی، دانش، نگرش،
عنوان انگلیسی
The effects of the Information and Communication Technology (ICT) on Environmental literacy of elementary students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study isto investigates the effects of the Information and Communication Technology on Environmental literacy of elementary school students. This study is based on semi-empirical, pre-examination and post-examination methods.In the study, the statistic society is the total population of primary school male children in sixth grade of Sarchahan which includes 185 men and 120 cases whoselected as samplesbyrandom cluster sampling methods. Measurement instruments of data are questionnaires which are designed by the researcher to evaluation Knowledge, attitude and skills of environmental in sixth grade elementary school students. Reliabilitythrough Cranach's alpha of this testis 0/87.Ability of the study is confirmed by five education and Environmental Education experts. The data collected in this study using T-test and are analyzed by SPSS software. Results confirm the hypothesis of the main research findings indicate that the information and communication technology increases environmental literacy of students. Moreover, the results confirm the three sub-hypotheses indicating the use of the information and communication technology to enhance Knowledge and environmental awareness, Environmental attitudes and Environmental performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات, سواد زیست محیطی, دانش, نگرش
نویسندگان مقاله
ابراهیم محمدجانی |
آموزش و پرورش/ معلم
مریم صفرنواده |
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، استاد مدعو دانشگاه علامه طباطبایی تهران
حشمت الله هاشمی |
معلم/آموزش و پرورش
مهدی قائدی |
معلم/آموزش و پرورش
نشانی اینترنتی
https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_2973_bbcf6082aa3782f12dda81eeaaed776c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات