Physical Chemistry and Electrochemistry، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۱۹۳-۲۱۴

عنوان فارسی مطالعه بومی‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی براساس آموزه‌های دین اسلام و فرهنگ ایران
چکیده فارسی مقاله هدف از اجرای تحقیق حاضر، مطالعه بومی‌سازی مدیریت دانش  براساس ارزش‌ها و آموزه‌های دین اسلام و فرهنگ ایران و ارائه مدل مدیریت دانش ایرانی‌اسلامی برای سازمان‌های دولتی بود. هر جامعه‌ای نیازمند به مجموعه دانشی است که متناسب با حافظه تاریخی، فرهنگی و به طور کلی، سازگار با محیط زندگی آن باشد. با وجود مطالعات فراوانی که در حوزه مدیریت دانش انجام گرفته است تعداد بسیار کمی از تحقیقات به مدیریت دانش با رویکرد ایرانی و اسلامی پرداخته‌اند و تحقیق جامع و معتبری در این خصوص مشاهده نشد. این تحقیق براساس نوع داده کیفی، براساس نقش محقق مستقل از فرایند تحقیق بوده و روش تحقیق به لحاظ کیفی نظریه‌پردازی داده‌بنیاد بود. در این تحقیق جامعه آماری وجود نداشت و مصاحبه اختصاصی از طریق نمونه‌گیری هدفمند با هفده نفر خبره، تا رسیدن به اشباع داده‌ها صورت گرفت. تحلیل داده‌ها براساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. در نتیجه‌گیری تحقیق  براساس تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده و پس از فرآیند کدگذاری متن مصاحبه‌ها 235 کد نهایی، 80 مفهوم نهایی و    29 مقوله (فرهنگ‌سازی، دانش‌کاوی، آینده‌پژوهی، تفکرسازی، مرجعیت علمی، دانایی مبتنی بر معنویت و غیره) شناسایی گردید. مقوله محوری این تحقیق مفهوم مدیریت دانش ایرانی‌اسلامی بود که در نهایت پس از کدگذاری انتخابی داده‌های جمع‌آوری شده مدل نهایی مدیریت دانش ایرانی‌اسلامی ارائه شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، مدیریت دانش، مدیریت دانش ایرانی‌اسلامی،

عنوان انگلیسی The Study Of Localization Of Knowledge Management In Public Organizations Based On The Teachings Of Islamic Religion And Iranian Culture
چکیده انگلیسی مقاله The Purpose Of This Research Was To Study The Knowledge Management Localization Based On The Values And Teachings Of Islamic Religion And Iranian Culture And Providing A Model Of Iranian Islamic Knowledge Management For Government Agencies. Every Society Needs A Knowledge Collection That Appropriate To Historical And Cultural Memory, And In General, It Is Compatible With The Living Environment Of The Community. Despite The Many Studies That Have Been Done In Knowledge Management, Very Few Researches Have Focused On Knowledge Management With The Iranian Islamic Approach And There Was No Comprehensive And Credible Research In This Regard. The Research Was Based On Qualitative Data Type And The Researcher's Role Was Independent Of The Research Process. The Research Method Was The Grounded Theorizing. There Was No Statistical Population In This Study And Exclusive Interviews Were Conducted Through Purposeful Sampling With Seventeen Experts Until Data Saturation. Data Were Analyzed Using Open, Axial, And Selective Coding. Based On The Analysis Of Collected Data And After The Three Step Coding Process Of The Interview Text, 235 Final Codes, 80 Final Concepts And 29 Categories (Cultivation, Knowledge Mining, Futures Studies, Thinking, Scientific Authority, Spiritual Knowledge & etc) Obtained. The Axial Category Of This Research Is The Concept Of Islamic Iranian Knowledge Management.. Finally, After Selective Encoding Of The Collected Data, The Final Model Of Iranian Islamic Knowledge Management Was Presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانش, مدیریت دانش, مدیریت دانش ایرانی‌اسلامی

نویسندگان مقاله حسن موفق |
مدرس دانشگاه

غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی |
دانشکده مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی

اسفندیار دشمن زیاری |
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر


نشانی اینترنتی https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_4162_9210da036ca739f9decdc6ebe66cc724.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات