Physical Chemistry and Electrochemistry، جلد ۱۱، شماره ۴۵، صفحات ۸۱-۱۰۲

عنوان فارسی فرهنگ‌سازمانی و اشتیاق کارآفرینانه: نقش میانجی بازارگرایی و یادگیری سازمانی
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این مطالعه تبیین تأثیر فرهنگ ‌سازمانی بر اشتیاق کارآفرینانه با تأکید بر نقش میانجی­ یادگیری سازمانی و بازارگرایی است روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده­ها (طرح تحقیق)، توصیفی- همبستگی با تاکید بر مدل­سازی معادلات ساختاری می‌باشد.. جامعه آماری شامل همه کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای استان خوزستان (800 N:) بوده است که به دلیل پراکندگی جغرافیایی و دشواری دسترسی به همه اعضای جامعه، یک نمونه تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای به تعداد 260 نفرِ براساس فرمول کوکران انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد دارای روایی و پایایی بوده است، بدین­ترتیب برای سنجش فرهنگ سازمانی از پرسشنامه کامرون و کویین (2011)، بازارگرایی پرسشنامه نارور و اسلاتر (1990)، یادگیری سازمانی پرسشنامه نیف (2001) و برای اشتیاق کارآفرینانه از پرسشنامه کاردون و همکاران (2013) استفاده شده است که روایی صوری و محتوایی آن‌ها با استفاده از نظر استادان  و متخصصان تایید شد، هم چنین نتایج آزمون پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به­ترتیب 91/0، 89/0، 99/0 و 72/0 محاسبه و تایید گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم­افزارهای SPSS و  Smart PLS نشان داد که فرهنگ ‌سازمانی هم به‌طور مستقیم و هم به‌واسطه نقش میانجی بازارگرایی و یادگیری سازمانی بر اشتیاق کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنادار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتیاق کارآفرینانه، بازارگرایی، فرهنگ‌سازمانی، یادگیری سازمانی،

عنوان انگلیسی Organizational Culture and Entrepreneurial Passion: the mediating role of Market Orientation and Organizational Learning
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
The main purpose of this study is to investigate the effect of organizational culture on Entrepreneurial passion with an emphasis on the mediating role of Organizational learning and market orientation. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection (Research design) passion with an emphasis on the Structural equation Modeling. The statistical population included all employees of the Technical and Professional Organization in Khuzestan Province (N: 800). Due to the geographical dispersion and difficulty of access to all members of society, a random multi-stage cluster sample of 260 people was selected based on Cochran's formula. Data collection tools have been standard questionnaires with validity and reliability. Thus, to measure organizational culture, Cameron and Quinn's (2011) questionnaire, market orientation, Narver and Slater's (1990) questionnaire, organizational learning, Neefe's questionnaire (2001) and Cardon et al.'s (2013) questionnaire were used for entrepreneurial passion, that their formal and content validity was confirmed by professors and experts. Also, the results of the reliability test were calculated and confirmed using Cronbach's alpha coefficient of 0.91, 0.89, 0.99 and 0.72, respectively. The results of data analysis using structural equation modeling with SPSS & PLS Smart software showed that organizational culture has a significant effect on Entrepreneurial passion both directly and through market orientation and organizational learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اشتیاق کارآفرینانه, بازارگرایی, فرهنگ‌سازمانی, یادگیری سازمانی

نویسندگان مقاله سارا محمدی |
عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز

ادریس محمودی |
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز

علیرضا اشرف مدرس |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_4442_903aaf245bde5c69af18fd3ddafe589d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات