Physical Chemistry and Electrochemistry، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۸۵-۱۶۸

عنوان فارسی نقش میانجیگری اشتیاق تحصیلی در رابطۀ علّی سبک‌های دلبستگی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: از مشکلات شایع در بین دانشجویان، پایین بودن سطح انگیزه و افزایش فرسودگی تحصیلی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ علّی سبک‌های دلبستگی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان با میانجیگری اشتیاق تحصیلی بود.
روش شناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع طرح‎های همبستگی و روش مدل‎یابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری، همه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-1395 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان بود. نمونه شامل 403 نفر، از طریق فرمول کوکران و به روش نمونه‎گیری خوشه‎ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: 1. مقیاس ابعاد دلبستگی کولینز (1996). در نسخه اصلی، ضریب آلفای کرونباخ برای دلبستگی ایمن 81/0، دلبستگی اجتنابی 78/0 و دلبستگی اضطرابی 85/0 گزارش شدند. روایی این مقیاس مطلوب بود و ضریب پایایی کل پرسشنامه 60/0 محاسبه شد.  2. مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش (2002). در تحقیق حاضر ضریب پایایی کل 85/0 و ضریب پایایی برای خرده مقیاس‎های فرسودگی تحصیلی (خستگی، بی علاقه بودن و خودکارآمدی پایین) به ترتیب 85/0، 80/0، و 75/0 به دست آمد. 3. مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز و بلومنفلد و پاریس(2004). طراحان مقیاس، ضریب پایایی این مقیاس را 86/0 گزارش کردند. در پژوهش حاضر ضریب پایایی کل پرسشنامه 83/0 به دست آمد. به منظور تحلیل داده‎ها، شاخص‎های برازش و ضرایب مسیر استخراج شدند.
 یافته ها: نتایج نشان داد، همۀ خرده ‎مقیاس‎های پژوهش دارای بارهای عاملی معناداری هستند. سبک ایمن با میانجیگری اشتیاق تحصیلی با فرسودگی تحصیلی، همبستگی منفی و معنا‎داری داشت. سبک اضطرابی با میانجیگری اشتیاق تحصیلی با فرسودگی تحصیلی رابطۀ معنا‌داری نداشت، و سبک اجتنابی با میانجیگری اشتیاق تحصیلی با فرسودگی تحصیلی، رابطۀ مثبت و معنا‌دار داشت.
نتیجه گیری: سبک‎های ایمن و اجتنابی در تبیین و پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی نقش دارند. این سبک‎ها از یک سو تحت تأثیر اشتیاق تحصیلی قرار دارند و از سوی دیگر می‌توانند اثرات معناداری بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌های دلبستگی، فرسودگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی، مدل معادلات ساختاری،

عنوان انگلیسی The intermediary role of Academic engagement in the Causal relation between attachment styles and academic burnout in University students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: One of the common problems among students is low level of motivation and increased academic burnout. The aim of this study was to investigate the causal relationship between attachment styles and students' academic burnout mediated by academic engagement.
Methodology: The research method was descriptive and correlational design and structural equation modeling method. The statistical population was all male and female undergraduate students studying in the academic year 2016-2017 at the Islamic Azad University of Quchan. The sample of 403 people was selected through Cochran's formula and cluster sampling. Research tools include: 1. Collins Attachment Styles Scale (1996). In the original version, Cronbach's alpha coefficient for secure attachment was 0.81, avoidance attachment was 0.78, and anxiety attachment was 0.85. The validity of this scale was favorable and the reliability coefficient of the whole questionnaire was calculated to be 0.60. 2. Maslash Academic Burnout Scale (2002). In the present study, the total reliability coefficient of 0.85 and the reliability coefficient for the subscales of academic burnout (exhaustion, cynicism and low self-efficacy) were 0.85, 0.80, and 0.75, respectively. 3. Frederick and Bloomfeld and Paris Academic engagement Scale (2004). Scale designers reported the reliability coefficient of this scale as 0.86. In the present study, the total reliability coefficient of the questionnaire was 0.83. In order to analyze the data, fit indices and path coefficients were extracted.
Results: The results showed that all subscales of the study have significant factor loads. Safe style had a significant negative correlation with academic burnout mediated by academic engagement. Anxiety style did not have a significant relationship with academic burnout mediated by academic engagement, and avoidance style mediated by academic engagement had a positive and significant relationship with academic burnout.
Conclusion: Safe and avoidant styles play a role in explaining and predicting academic burnout. These styles are influenced by academic motivation on the one hand and can have significant effects on students' academic burnout on the other hand.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سبک‏های دلبستگی, فرسودگی تحصیلی, اشتیاق تحصیلی, مدل معادلات ساختاری

نویسندگان مقاله حسین درستکار مقدم |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

فریبرز درتاج |
استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول)

نورعلی فرخی |
دانشیار سنجش و اندازه‎گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_4711_a510832f337edc317d51cc7064000a16.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات