|
Physical Chemistry and Electrochemistry، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۳-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی مضامین رهبری برنامهدرسی در سیستم آموزش و پرورش: یک مطالعه پدیدارشناسانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: رهبری برنامهدرسی، هدایت ذی نفعان مدرسه به سمت هدفهای آشکارِ در نظر گرفته شده برای دانشآموزان بر اساس استانداردهای برنامهدرسی ملی است که در سیستم آموزشی ایران حائز اهمیت میباشد لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی مضامین رهبری برنامهدرسی در سیستم آموزش و پرورش بوده است. روش شناسی پژوهش: طرح پژوهش حاضر، کیفی و روش مورد استفاده مطالعه موردی میباشد. مشارکت کنندگان شامل مدیران مدارس دولتی شهرستان ساری بودند. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 10 نفر به اشباع نظری رسید. اعتبار و روایی پژوهش بر اساس اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و قابلیت تأیید بررسی و تأیید گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها در پژوهش حاضر، تحلیل مضمون( فراگیر، سازماندهنده و پایه) بود که با استفاده از نرم افزار MAXQDA نسخه 2020 ، طبقه بندی شد. یافته ها: نتایج بهدست آمده در قالب یک مضمون فراگیر( رهبری برنامهدرسی)، 4 مضمون سازماندهنده( اجرای برنامهدرسی، تدوین و بازنگری برنامهدرسی، ارزشیابی برنامهدرسی و ارتقای جو آموزشی) و 37 مضمون پایه استخراج گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ببرنامهدرسی. رهبری برنامهدرسی . مدیر، |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying the Themes of Curriculum Leadership in the Education System: A Phenomenological Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: The curriculum leadership is leading school stakeholders toward obvious goals that considered for students according to The National Curriculum standards which is very important. So purpose of research was identifying the themes of curriculum leadership in the education system. research methodology: The present research design is qualitative and the method used is a case study Participants included principals of public schools in Sari Quantitative data was saturated by semi-structured interview with 10 principal. Base on validity, transmissibility, dependability and Conformability, Validity and reliability of research verified. Data analyzing method was theme Analysis (global, organizing and basic) that classified by MAXQDA software version 2020. Results: The results were extracted in the form of a comprehensive theme (curriculum leadership), 4 organizing themes (curriculum implementation, curriculum development, curriculum evaluation and educational claimate Promotion) and 37 basic themes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ببرنامهدرسی. رهبری برنامهدرسی . مدیر |
|
نویسندگان مقاله |
صمد ایزدی | دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
میمنت عابدینی بلترک | استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
مبین حاجیان هیکوئی | دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_5334_ac6c54a4a653528ddbb38242963d0df8.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|