Physical Chemistry and Electrochemistry، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۵۷-۱۴۳

عنوان فارسی خصوصی سازی آموزش در ایران : نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها مطالعه موردی(ارزیابی طرح خرید خدمات آموزشی در مدارس ابتدایی)
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: خصوصی سازی شکلی از حداقل مداخله دولت در بسیاری از کشورها از دهه 1980 است. وقتی مدیریت و ارائه آموزش دولتی به نهادهای خصوصی و انتفاعی محول شود، آموزش دولتی خصوصی‌سازی می‌شود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان یکی از شیوه های خصوصی سازی در مدارس ابتدایی بر اساس مدل SWOT بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در دو بخش کیفی و کمی به ترتیب شامل کارشناسان آموزش ابتدایی نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان، به تعداد 18 نفر و همه ی معلمان مجری طرح خرید خدمات آموزشی نواحی شش گانه شهر اصفهان، به تعداد 270 نفر بود. تعداد نمونه در بخش کیفی برابر با تعداد جامعه و در بخش کمی 154 نفر بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه و در بخش کمِّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی سوالات مصاحبه و پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت تایید گردید. پایایی پرسشنامه از طریق روش آلفای کرونباخ با ضریب0.87 تعیین شد. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با استفاده از مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین صورت گرفت و برای تحلیل داده­های حاصل از پرسشنامه از آزمون فریدمن استفاده شد. یافته­ ها: بهره مندی از نیروی جوان، صرفه­جویی در بودجه، برخورداری نیروها از سطح تحصیلات بالا از نقاط قوت و عدم توجه به رشد و توسعه حرفه ای، فقدان ضوابط جذب نیرو و عدم پرداخت به موقع حقوق از مهم­ترین نقاط ضعف این طرح می باشد. همچنین رشد فرهنگ کارآفرینی، مشارکت بخش خصوصی وکاهش تصدی گری دولت در آموزش­ و پرورش از جمله فرصت­های ایجاد شده و فقدان سیاست­گذاری قانونی و نبود آیین­ نامه شفاف از سوی نهادهای قانون گذار، فقدان امنیت شغلی معلمان مجری طرح از مهم­ترین تهدیدهای این طرح می باشد. بحث و نتیجه ­گیری: خصوصی سازی در آموزش ابتدایی مفید بوده است. با این حال خصوصی سازی آموزش و پرورش طیفی از مشکلات اخلاقی، سیاسی و آموزشی ایجاد کرده که نمی توان آنها را نادیده گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خصوصی سازی، ارزیابی، خرید‌خدمات آموزشی، مدارس ابتدایی، مدل SWOT،

عنوان انگلیسی Privatization of education in Iran: strengths, weaknesses, opportunities and threats: case study( Evaluation of the Educational services purchase plan in primary schools)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Privatization is a form of minimal state intervention in many nations since the 1980s. When management and delivery of public education is pened to private, for-profit entities, we have the privatization of public education. This study aimed to evaluate the plan to purchase educational services as one of the privatization methods in primary schools based on the SWOT model. research methodology: The research method was mixed and exploratory. The statistical population in both qualitative and quantitative sections, respectively, included 18 primary education experts in the education districts of Isfahan, and all teachers implementing the plan to purchase educational services in the six districts of Isfahan, 270. The number of samples in the qualitative section was equal to the number of population and in the quantitative section was 154 people who were  selected according to Krejcie and Morgan table by stratified random sampling.The  research tools in the qualitative part included an interview and in the quantitative part a researcher-made questionnaire. The validity of the interview and questionnaire was confirmed by the 5 education specialists. The reliability of the questionnaire was determined  by Cronbach's alpha method with a coefficient of 0.87. The data obtained from the interview  were  analyzed using the Strauss-Corbin paradigm model and the Friedman test was used to analyze the data obtained from the questionnaire. Findings: Employing young force, saving budgets and higher education of teachers are strengths and not paying attention to the growth and professional development of teachers, lack of employment criteria and non-payment of salaries on time are important weaknesses of this plan. The growth of entrepreneurial culture, private sector participation and the reduction of government ownership in education are among the opportunities created and the lack of legal policies, the lack of clear regulations by legislators, and job insecurity of teachers are the most important threats. Conclusion: privatization has been helpful in primary education. However it has created a range of ethical, political and educational problems that cannot be overlooked.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خصوصی سازی, ارزیابی, خرید‌خدمات آموزشی, مدارس ابتدایی, مدل SWOT

نویسندگان مقاله علیرضا مولایی |
دانش‌ آموخته کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی

افسانه کلباسی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران

شهلا ذهبیون |
مدرس گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان. اصفهان. ایران


نشانی اینترنتی https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_5797_e5ca0d824545bdfeb1ae868b3b26be1f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات