|
Physical Chemistry and Electrochemistry، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۰-۱
|
|
|
عنوان فارسی |
الگویابی ساختاری خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری بر یادگیری غیررسمی با نقش میانجی یادگیری رسمی (مورد مطالعه:کارکنان شرکت آب منطقهای خراسان رضوی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری بر یادگیری غیررسمی کارکنان با در نظرگرفتن نقش میانجی یادگیری رسمی بود. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوهی گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل همه ی کارکنان شاغل در شرکت آب منطقهای خراسان رضوی به تعداد 400 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش طبقهای نسبتی صورت گرفت. جهت اطمینان از برگشت پرسشنامهها تعداد 205 پرسشنامه در جامعه آماری توزیع شد. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی شغلی، انگیزش یادگیری، یادگیری غیر رسمی و یادگیری رسمی استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 76/0، 76/0، 65/0 و 86/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. تجزیهوتحلیل دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از دو نرمافزار SPSS و LISREL انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد: بین متغیرهای خودکارآمدی شغلی و یادگیری غیررسمی و همچنین بین متغیرهای انگیزش یادگیری و یادگیری غیررسمی رابطه مستقیم و معنیداری وجود ندارد. بین متغیرهای یادگیری رسمی و یادگیری غیررسمی و همچنین بین هر کدام از متغیرهای خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری بهطور مستقیم با یادگیری رسمی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. متغیرهای خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری به واسطه نقش میانجی یادگیری رسمی با یادگیری غیررسمی رابطه غیرمستقیم و معنیداری داشتند. نتیجه گیری: بنابراین براساس یافتههای پژوهش نقش میانجی یادگیری رسمی و رابطه مستقیم بین متغیر یادگیری رسمی نیز با متغیر یادگیری غیررسمی تایید گردید. اما مسیر مستقیم خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری با یادگیری غیررسمی تایید نشد بلکه رابطه این مسیر با میانجیگری یادگیری رسمی تایید گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکارآمدی شغلی،
انگیزش یادگیری،
یادگیری غیررسمی،
یادگیری رسمی، |
|
عنوان انگلیسی |
Structural modeling of job self-efficacy and learning motivation on non-formal learning with a mediating role of formal learning
(Case study: Khorasan Razavi Regional Water Company employees) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of job self-efficacy and learning motivation on informal learning of employees by considering the mediating role of formal learning. Methods: This research is applied in terms of purpose and based on a descriptive correlational research method based on structural equation modeling. The statistical population of this study included all all employees of the Khorasan Razavi Regional Water Company with 400 people. Morgan table was used to determine the sample size and 196 people were selected as the sample who were selected using the relative class method. 205 questionnaires were distributed in the statistical population to ensure the return of the questionnaires. In order to collect research data, four standard questionnaires of job self-efficacy, learning motivation, informal learning and formal learning were used. respectively, whose Cronbach's alpha coefficient is 0.76, 0.76, 0.65 and 0.86 was obtained and their content validity was confirmed by experts. Data analysis was performed by structural equation modeling using SPSS and LISREL software. Results: The results showed that there is no direct and significant relationship between job self-efficacy and informal learning variables and also between learning motivation and informal learning variables. There is a positive and significant relationship between formal learning and informal learning and also between each of the variables of job self-efficacy and learning motivation directly with formal learning. The variables of job self-efficacy and learning motivation had an indirect and significant relationship with informal learning due to the mediating role of formal learning. Conclusion: Therefore, based on the research findings, the mediating role of formal learning and the direct relationship between formal learning variable and informal learning variable were also confirmed. However, the direct path of job self-efficacy and learning motivation with non-formal learning was not confirmed, but the relationship between this path and formal learning mediation was confirmed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خودکارآمدی شغلی,
انگیزش یادگیری,
یادگیری غیررسمی,
یادگیری رسمی |
|
نویسندگان مقاله |
ابوالفضل قاسم زاده | دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
مهدی کاتب | کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
روح اله مهدیون | دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
محمد رزاقی | دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_5911_6a3bb344a3cfc28e9ee71bfab6a79a87.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|