Physical Chemistry and Electrochemistry، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۶۸-۱۵۵

عنوان فارسی شناسایی مولفه های برنامه درسی مکعبی با ترکیب روش فراترکیب و دلفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های برنامه درسی مکعبی با ترکیب روش فراترکیب و دلفی انجام پذیرفته است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف،کاربردی توسعه ای و از نظر نوع داده ها، کیفی بود. جمع آوری اطلاعات و داده ها از طریق پیاده نمودن متن مصاحبه ها،به دست آمده از طریق روش فراترکیب و دلفی تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل صاحب نظران حوزه فرهنگ و برنامه درسی بود که برای طراحی و تدوین برنامه درسی مکعبی از آن ها استفاده شد.روش نمونه گیری در این جامعه به صورت نمونه گیری هدفمند گلوله برفی بود. از جامعه آماری، تعداد15نفر از صاحب نظران به صورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای (کتب و مقالات انگلیسی و فارسی ،پایان نامه ها، سایت های اینترنتی و هم چنین پرسشنامه محقق ساخته) انجام پذیرفت. روایی محتوا با استفاده از نظرات متخصصان و برای تعیین پایایی ابزار اندازه گیری پژوهش حاضر از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر از روش فراترکیب استفاده شد همچنین از تکنیک دلفی برای دستیابی به اجماع در تصمیم گیری های گروهی استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که برنامه درسی مکعبی شامل مولفه­هایی همچون میزان توجه و تاکید برنامه درسی مدل مکعبی به نیازها و اهداف آموزشی،،نحوه دسترسی به منابع یادگیری (محتوا، مواد درسی، موضوعات و مضامین)، تعیین و سازماندهی فرصت های یادگیری، شیوه های یادگیری-یاددهی و روش های آموزشی(اشکال یادگیری)، عوامل مربوط به شایستگی‌های انسانی (فرا درسی) و در نهایت ارزشیابی در بررسی تحقق اهداف است.
بحث و نتیجه ­گیری: توجه به برنامه درسی مکعبی، برنامه ریزی در جهت نیازهای محتوایی، اهداف آموزشی را تسهیل و موضوعات درسی را بر اساس نیاز دانش آموزان سازماندهی می کند .
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی مکعبی، روش فراترکیب، روش دلفی،

عنوان انگلیسی present study aimed to identify the components of the cubic curriculum by combining meta-combined and Delphi methods
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study aimed to identify the components of the cubic curriculum by combining meta-combined and Delphi methods
research methodology: This research was developmental in terms of purpose and qualitative in terms of data type. Data collection and data were analyzed by transcribing the text of the interviews obtained through the meta-combination and Delphi method. The statistical population of the present study included experts in the field of culture and curriculum that were used to design and compile a cubic curriculum. The sampling method in this population was snowball sampling. From the statistical population, 15 experts were selected by snowball sampling. The data collection method was done through library studies (English and Persian books and articles, dissertations, websites as well as a researcher-made questionnaire) and a questionnaire. The validity and reliability of the instrument were evaluated and confirmed. The meta-combined method was used to analyze the data in the present study. The Delphi method was also used to reach consensus in group decisions.
Findings: The results of the present study showed that the cubic curriculum includes 6 components, which are: the degree of attention and emphasis of the cubic model curriculum to educational needs and goals, how to access learning resources, content, course materials, topics and themes, determination and organization Learning opportunities, learning-teaching methods and teaching methods (learning forms), factors related to human competencies (extracurricular) and finally evaluation in the study of achieving goals.
Conclusion: In the meantime, curricula as the heart of the education system and a tool to achieve the goals of education received more attention.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامه درسی مکعبی, روش فراترکیب, روش دلفی

نویسندگان مقاله حمزه آبار |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی ومشاوره ،واحد رودهن ،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ،ایران.

کورش پارسا معین |
استادیار-گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی ومشاوره،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ،ایران.

فتاح ناظم |
دانشیار- گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی ومشاوره،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ،ایران.


نشانی اینترنتی https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_5861_d4c83e666a28834b06b20718499c4972.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات