|
Physical Chemistry and Electrochemistry، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۵۴-۱۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل تدریس اثربخش در مقطع ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل تدریس اثربخش در مقطع ابتدایی است. روششناسی پژوهش: این پژوهش بهصورت کیفی و به روش تحلیل مضمون انجامشده. مشارکتکنندگان در این پژوهش، معلمین شاغل در آموزشوپرورش استان فارس با سابقه حداقل 15 سال و دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر می باشد. انتخاب افراد به روش نمونهگیری هدفمند با ملاک سابقه تدریس در دوره تحصیلی ابتدایی انجام گرفت. نمونهگیری با مشارکت 18 نفر از صاحبنظران و خبرگان صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی، شامل (فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران، فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش، سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، سند چشمانداز بیستساله جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی کشور، سند برنامه راهبردی آموزش ابتدایی، قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران) در بخش کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی می باشد، که مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکتکنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس تحلیل مضمون انجام گردید که با بررسی و مطالعه مکرر بین دادهها آغاز و پس از مشخص شدن گزارههای معنیدار مرتبط با موضوع پژوهش کدگذاری اولیه انجام گرفت، که در گام نخست تعداد 175 شاخص پیرامون تدریس اثربخش استخراج گردید و کدگذاری اولیه انجام گردید، در گام دوم با مرتب کردن کدهای اولیه بر اساس مشابهتهای معنایی، دستهبندی به پایینترین سطح مضمون (مضامین پایه) انجام گرفت و در گام سوم بر اساس مشابهتهای کاربردی مضامین پایه، هرچند مضمون در یک دسته به نام مضمون سازنده قرار گرفت، سپس با انتزاع یک مضمون حاکم بر کل مضامین بهعنوان مضمون فراگیر تدوین نهایی جدول مضامین سهگانه مدل تدریس اثربخش تهیه و تدوین گردید. به منظور حصول اطمینان از روایی، سوالات مصاحبه مورد تائید 3 نفر از معلمین باتجربه آموزش و پروش که 1 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و 2 نفر دارای مدرک دکتری در مقطع ابتدایی و رشته علوم تربیتی بودند قرار گرفت. و به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرون باخ استفاده گردید که ضریب کلی آن 84% بود. یافته ها: مدل تدریس اثربخش شامل 3 مؤلفه اصلی (فردی، تدریس و ارزشیابی، علمی- آموزشی) و 10 شاخص (شخصیتی، ارتباطی، اخلاق حرفهای، مدیریت کلاس درس، مهارتهای تدریس، ارزیابی و ارزشیابی، فنی و حرفهای، آموزشی و پژوهشی، آمادهسازی و گسترش، حمایت علمی) میباشد. بحث و نتیجه گیری: موضوع تدریس اثربخش در مقطع ابتدایی باید به طور ویژهای موردتوجه قرار گیرد، همچنین معلمین بهعنوان بخش مهمی از جامعه علمی هر کشور، نقش مهمی در تولید علم و دانش دارند، این نقش ایجاب میکند آموزشوپرورش در ابتدا با گزینش و جذب نیروی کارآمد و دادن آموزشها و مهارتهای موردنیاز به معلمین و همچنین درک واقعی نیازهای معلمین خود و با شناخت و آگاهی لازم، منابع موردنیاز آنان را تأمین و راه دسترسی به آن را فراهم سازند و زمینه رشد و تعالی معلمین را فراهم نماید، زیرا اگر معلمین از تدریس مطلوبی برخوردار باشند، آنگاه میتوان به ارتقای کیفیت فعالیتها و مأموریتهای آموزشوپرورش امید داشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ابعاد،
مؤلفهها،
تدریس،
اثربخشی،
دوره ابتدایی، |
|
عنوان انگلیسی |
Identify The Dimensions And Components Of An Effective Teaching Model In Elementary School |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The Purpose Of This Study Is To Identify The Dimensions And Components Of An Effective Teaching Model In Primary School.research methodology: This research has been done qualitatively and by content analysis method Findings:Effective teaching model includes 3 main components (individual, teaching and evaluation, scientific-educational) and 10 indicators (personality, communication, professional ethics, classroom management, teaching skills, evaluation and evaluation, technical and professional, educational and research, Preparation and development, scientific support). Conclusion: The issue of effective teaching in primary school should be given special attention because teachers, as an important part of the scientific community of any country, have an important role in the production of science and knowledge, this role requires education first by selecting and attracting efficient staff, and Giving the required trainings and skills to teachers as well as real understanding of their teachers 'needs and with the necessary knowledge and awareness, provide them with the necessary resources and provide access to it and provide the ground for teachers' growth and excellence, because if teachers from If they have good teaching, then we can hope to improve the quality of educational activities and missions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ابعاد,
مؤلفهها,
تدریس,
اثربخشی,
دوره ابتدایی |
|
نویسندگان مقاله |
نادر شهامت | استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
رضا زارعی | استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
مسلم صالحی | استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
سیدمحمدهادی حسینی حسام آبادی | دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_5880_824b195860fc0068067499be7022814d.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|