این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 شهریور 1404
Physical Chemistry and Electrochemistry
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۴۷-۲۵
عنوان فارسی
واکاوی ابعاد و مؤلفههای پیامدهای تربیت معلم کارآفرین؛ یک مطالعه آمیخته
چکیده فارسی مقاله
هدف
: هدف پژوهش حاضر واکاوی ابعاد و مؤلفههای پیامدهای تربیت معلم کارآفرین با استفاده از روش آمیخته بود.
روششناسی پژوهش
: روش اجرای این پروژه آمیخته اکتشافی بود که به صورت کیفی و کمی به بررسی و شناسایی ابعاد و مؤلفههای پیامد تربیت معلم کارآفرین در ایران پرداخت. جامعه آماری بخش کیفی 20 نفر از مدیران، استادان و صاحبنظران تربیت معلم و علوم تربیتی و کارآفرینی بود که دادههای مربوط به مصاحبه نیمهساختاریافته از آنان جمعآوری شد؛ سپس در بخش کمی از 149 نفر از مدیران و استادان تربیت معلم و کارآفرینی در دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزشوپرورش بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی برای جمعآوری اطلاعات مربوط به پرسشنامههای تحقیق انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات در بخش کیفی از روش کدگذاری و نرمافزار MAXQDA، و در بخش کمی به صورت معادلات ساختاری از نرمافزار SmartPLS استفاده شد.
یافته ها
: یافتههای پژوهش نشان داد ابعاد و مؤلفههای پیامد تربیت معلم کارآفرین در ایران شامل؛ دبیر کارآفرین (شایستگی و روحیه کارآفرینی، مهارتهای معلمی و مهارتهای تخصصی)، دانشآموز کارآفرین (دانش کارآفرینی و روحیه کارآفرینی) و مدرسه کارآفرین (فرهنگ کارآفرینی، رهبری آموزشی کارآفرینانه و ساختار کارآفرینانه) هستند. مقدار ضریب آلفای کرونباخ 7/0، پایایی ترکیبی 7/0 و AVE، 5/0 بود لذا پایایی و روایی همگرا مورد تأیید قرار گرفت. روایی واگرای بر اساس روش فورنل و لارکر و معیار HTMT نیز تأیید شد. مقادیر T بیشتر از 96/1 بود، بنابراین فرضیههای پژوهش در سطح اطمینان 95/0 تأیید شد. معیارهای R
2
، Q
2
و F
2
برای متغیرهای وابسته قوی به دست آمد. مقدار 711/0 برای GOF نیز نشان از برازش مناسب مدل داشت.
بحث و
نتیجه گیری:
بنابراین نتایج این پژوهش میتواند در زمینه سیاستگذاری، برنامهریزی به منظور اجرای فرایند توسعه کارآفرینی در تربیت معلم مفید و سودمند باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیامدها، تربیت معلم کارآفرین، دبیر کارآفرین، دانشآموز کارآفرین، مدرسه کارآفرین،
عنوان انگلیسی
Analyzing the dimensions and components of the consequences of entrepreneurship teacher training: A mixed study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
The aim of the current research was to analyze the dimensions and components of the consequences of training an entrepreneur teacher using a mixed method. Research methodology
:
The implementation method of this project is a mixed discovery that qualitatively and quantitatively investigates and identifies the dimensions and components of the consequences of the entrepreneur teacher training in Iran. The statistical population of the qualitative section was 20 managers, professors, and experts in teacher training, educational sciences, and entrepreneurship, from whom data related to semi-structured interviews were collected; Then, in a small part of 149 managers and professors of teacher training and entrepreneurship in Farhangian and Shahid Rajaei universities, the Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare and the Ministry of Education were selected by a random cluster sampling method to collect information related to the research questionnaires. To analyze information in the qualitative part, the coding method and MAXQDA software were used, and in the quantitative part, SmartPLS software was used in the form of structural equations.
Findings:
The findings of the research showed that the dimensions and components of the consequences of entrepreneurship teacher training in Iran include the entrepreneur teacher (competence and entrepreneurial spirit, teaching skills and specialized skills), the entrepreneurial student (entrepreneurship knowledge and entrepreneurial spirit) and the entrepreneurial school (Entrepreneurial culture, entrepreneurial educational leadership and entrepreneurial structure). Cronbach's alpha coefficient was 0.7, composite reliability was 0.7, and AVE was 0.5, so reliability and convergent validity were confirmed. Divergent validity was also confirmed based on the method of Fornell and Larcker and the HTMT criterion. The T values were greater than 1.96, so the research hypotheses were confirmed at the confidence level of 0.95. R
2
, Q
2
and F
2
measures were obtained for strong dependent variables. The value of 0.711 for GOF also indicated the appropriate fit of the model.
Conclusion:
Therefore, the results of this research can be useful and fruitful in the field of policy making and planning for the implementation of the entrepreneurship development process in teacher education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیامدها, تربیت معلم کارآفرین, دبیر کارآفرین, دانشآموز کارآفرین, مدرسه کارآفرین
نویسندگان مقاله
رضا ساعی مهربان |
دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
اسد حجازی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
سید رسول حسینی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
محمد عزیزی |
دانشیار، گروه توسعه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_6106_0037c34a453ddfdf7ba751231319516f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات