|
Physical Chemistry and Electrochemistry، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
توسعه و ارائه ی الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان ششم ابتدایی به روش سناریونویسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: هدف از اجرای این پژوهش توسعه و ارائه ی الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی به روش سناریونویسی بود. اگر چه تلاش هایی در زمینه ی تدوین الگوهای آموزش مهارت های اجتماعی انجام شده است اما به نظر می رسد تاکنون الگویی نسبتاً جامع و معتبر با روش بدیع سناریونویسی که بتواند راهنمای عمل معلمان در کلاس باشد، ارائه نشده است.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و در زمره ی پژوهش کیفی می باشد و از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. در این پژوهش ابتدا در مرحله ی اول بر مبنای فرایند سه سویه سازی (مبانی نظری، پژوهش های پیشین و مطالعات و تجارب زیسته ی پژوهشگر) یک الگوی مفهومی استخراج گردید و پس از انجام کدگذاری باز و محوری، در مرحله ی دوم محتوای مورد نظر از منظر این الگو به کمک ده سرگروه آموزشی خبره و صاحب نظر، بررسی و ارائه شد.
یافته ها: محتوای استخراج شده بر اساس این الگو به روش سناریونویسی تدوین شد. بر اساس روش سناریونویسی در ارائه ی محتوا، مهارت های اجتماعی مورد نظر در این الگو، نهایتاً به دو دسته ی مهارت های منشی و مهارت های روشی تقسیم بندی شدند.
بحث و نتیجه گیری: نخستین یافته های پژوهش حاکی از آن بود که محتوای کتاب مطالعات اجتماعی که اصلی ترین درسی است که به آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان می پردازد، بیشتر به مفاهیم دانشی و شناختی پرداخته است و کمتر به بعد مهارتی در این کتاب توجه شده است؛ پس از استخراج الگوی مفهومی در مرحله اول و پس از انجام کدگذاری باز و محوری، الگو توسط ده سرگروه آموزشی خبره و صاحب نظر پایه ششم ابتدایی بررسی و ارائه شد و سپس مؤلفه های محتوای طراحی شده بر اساس الگوی اولیه به روش سناریونویسی استخراج گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش مهارت های اجتماعی،
پایه ششم ابتدایی،
روش سناریونویسی، |
|
عنوان انگلیسی |
Developing and Presenting a Model for Social Skills Teaching Sixth Elementary Students by Scenario Writing Method |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of this study was to developing and presenting a model for social skills teaching to sixth grade elementary students by scenario writing method. Although efforts have been made to develop models for social skills training, it seems that so far no relatively comprehensive and valid model has been presented with a novel scenario writing method that can guide teachers' practice in the classroom.
research methodology: The present research is applied in terms of purpose and is in the category of qualitative research and the method of qualitative content analysis has been used. In this research, first in the first stage based on the three-way process (theoretical foundations, previous research and studies and lived experiences of the researcher) a conceptual model was extracted and after open and axial coding, in the second stage the desired content From the perspective of this model, it was reviewed and presented with the help of ten expert educational groups.
Findings: The extracted content was compiled based on this model by scenario writing method. Based on the scenario writing method in presenting the content, the social skills considered in this model were finally divided into two categories: attitudinal skills and methodological skills.
Conclusion: The first findings of the research indicated that the content of the book Social Studies, which is the main course that teaches social skills to students, has paid more attention to cognitive concepts and less attention has been paid to the skill dimension in this book; After extracting the conceptual model in the first stage and after performing open and axial coding the model was reviewed and presented by ten expert educational groups of the sixth grade of elementary school and then the components of the designed content based on the initial model were extracted by scenario writing method. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش مهارت های اجتماعی,
پایه ششم ابتدایی,
روش سناریونویسی |
|
نویسندگان مقاله |
جعفر جهانی | دانشیار مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز
محمدصادق بشارت نیا | دانشجوی دکتری تخصصی رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
رحمت اله مرزوقی | عضو هیات علمی
مریم شفیعی سروستانی | هیات علمی دانشگاه شیراز
معصومه محترم | عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_6286_5cc51a45f4093457775c501d7599a4f7.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|