دین و سلامت، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۰-۲۸

عنوان فارسی بررسی ارتباط سلامت معنوی با سطح سواد سلامت در طلاب حوزه‌ی علمیه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سواد سلامت پیش‌شرط و شاخص تضمین زندگی سالم است. سلامت معنوی یکی از ابعاد چهارگانه‌ی سلامت است. مطالعات گذشته بر پیوند بین معنویت و سلامت تأکید کرده است. این مطالعه به بررسی ارتباط سلامت معنوی با سواد سلامت طلاب حوزه‌ی علمیه‌ی شهرستان اسفراین پرداخته است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی‌تحلیلی) است که درباره‌ی 82 نفر از طلاب حوزه‌ی علمیه‌ی شهرستان اسفراین شامل آقایان و بانوان انجام شده است. نمونه­گیری به روش دردسترس انجام شده است و از دو پرسش‌نامه‌ی سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون و نسخه‌ی کوتاه سنجش سواد سلامت هلیا استفاده شده است.
یافته‌ها: میانگین سنی افراد حاضر در مطالعه برابر با 5/89 ± 15/21 سال (۱۵ تا ۴۵ سال) بود. هیچ‌یک از افراد سلامت معنوی پایینی نداشتند. در ۶۱ درصد از افراد سلامت معنوی در سطح بالا قرار داشت. تنها 26 درصد از افراد با سلامت معنوی بالا سواد سلامت کمتر از حد کافی داشتند، درحالی‌که این مقدار برای افرا با سلامت معنوی متوسط 4/59 درصد بود. 61 درصد از افراد سواد سلامت کافی یا بیشتر از آن داشتند. در این مطالعه بین سواد سلامت و سلامت معنوی رابطه‌ی مثبت معناداری مشاهده شد (336/0r=، 0/002=P). میانگین نمره‌ی سلامت معنوی در بانوان (0/001>P) و افراد متأهل (0/006= P) بیشتر بود. ارتباط معناداری بین سطح درآمد و سطح تحصیلات با سلامت معنوی وجود نداشت (0/05<P).
استنتاج: با توجه به اثر هم‌افزایی و متقابل سواد سلامت و سلامت معنوی، توجه به هر دو بعد و برنامه‌ریزی برای ارتقای سواد سلامت و سلامت معنوی می‌تواند نقش بسزایی در افزایش سلامت روانی و جسمی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد سلامت، سلامت معنوی، طلاب حوزه‌ی علمیه

عنوان انگلیسی Investigating the relationship between spiritual health and health literacy level of seminary students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Purpose: Health literacy has been suggested as a prerequisite and index to ensure a healthy life. Spiritual health is one of the four dimensions of health. The literature review has indicated a connection between spirituality and health. This study investigates the relationship between spiritual health and health literacy among seminary students in Esfarayen City, North Khorasan Province, Iran.
Materials and Methods: This is a cross-sectional (descriptive-analytical) study that was conducted on 82 male and female seminary students in Esfarayen City. The samples were selected using the availability sampling method. The required data were collected through two questionnaires, namely the Paloutzian and Ellison’s Spiritual Well-Being Scale and the Health Literacy Instrument for Adults-Short Form.
Results: The mean age of the study subjects was 21.15±5.89 years (range: 15-45 years). None of the participants had low spiritual health. Spiritual health was at a high level in 61% of individuals. In samples with high spiritual health, only 26% had less than sufficient health literacy, while this value was 59.4% in those with average spiritual health. It was found that in 61% of the participants, health literacy was at an adequate level or higher. In this study, a significant positive relationship was observed between health literacy and spiritual health (r=0.336, P=0.002). The mean score of spiritual health was higher in women (P˂0.001) and married individuals (P=0.006). Spiritual health showed no significant relationship with income status and education level (P<0.05).
Conclusion: Considering the synergistic and mutual effect of health literacy and spiritual health, paying attention to both aspects and planning to improve health literacy and spiritual health can play a significant role in people’s mental and physical health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health literacy, Seminary students, Spiritual health

نویسندگان مقاله اشرف صابر | Ashraf Saber
Master of Midwifery, Clinical Research Development Unit, Imam Khomeini Education, Research, and Treatment Center, Esfarayen Faculty of Medical Sciences, Esfarayen, Iran
کارشناس ارشد مامایی، واحد توسعه‌ی تحقیقات بالینی، مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام خمینی (ره)، دانشکده‌ی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران

خدیجه برات محمودی | Khadijeh Baratmahmodi
MSc Student of Health Education and Health Promotion, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

مرضیه محمودی منش | Marzieh Mahmudimanesh
Assistant Professor of Biostatistics, Clinical Research Development Unit, Imam Khomeini Education, Research, and Treatment Center, Esfarayen Faculty of Medical Sciences, Esfarayen, Iran
استادیار آمار زیستی، واحد توسعه‌ی تحقیقات بالینی، مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام خمینی (ره)، دانشکده‌ی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران

فاطمه رضایی | Fatemeh Rezaei
Master of Midwifery, Department of Midwifery, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
کارشناس ارشد مامایی، گروه مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان، زاهدان، ایران

محسن امینی فر | Mohsen Aminifar
Master of Jurisprudence and Principles, School of Medical Sciences, Esfarayen Faculty of Medical Sciences, Esfarayen, Iran
کارشناس ارشد فقه و اصول، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران

سیده محبوبه رضاییان | Seyedeh Mahboobeh Rezaeean
Master of Midwifery, Instructor, Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran
کارشناس ارشد مامایی، مربی، گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران


نشانی اینترنتی http://jrh.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1512-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی - مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات