دین و سلامت، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر هوش معنوی بر مسئولیت پذیری دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۴۰۱
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: تأثیر هوش معنوی بر اخلاق، رفتار، وجدان، اعتمادبه‌نفس و درست‌کاری فرد و همچنین، مسئولیت­پذیری در زندگی فردی، شغلی و اجتماعی فرد مهم است. مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش معنوی بر مسئولیت­ پذیری دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم­ پزشکی رفسنجان در سال ١٤٠١ انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی‌هم‌بستگی بود و درباره‌ی دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم ­پزشکی رفسنجان در سال ١٤٠١ انجام شد. به‌منظور بررسی ویژگی دانشجویان از پرسش‌نامه‌ی سنجش هوش معنوی بدیع و پرسش‌نامه‌ی مسئولیت­پذیری Costa and McCar  استفاده شد. داد‌ه‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS آنالیز شد.
یافته‌ها: میانگین نمره‌ی کل هوش معنوی برابر با 138/13 بود که طبق پرسش‌نامه در حد متوسط قرار داشت. نمره‌ی مسئولیت‌پذیری در جمعیت بررسی شده برابر با 39/41 بود. بررسی هم‌بستگی هوش معنوی با ابعاد مسئولیت‌پذیری نشان داد که بین خود‌آگاهی، عشق و علاقه و مسئولیت‌پذیری ارتباط آماری معناداری وجود دارد (0/05=P). نمره‌ی بعد زمینه‌ی تفکر کلی و بعد اعتقادی در افراد زیر 23 سال بیشتر بود و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود. همچنین، در مجموع نمره‌ی هوش معنوی در افراد متأهل بیشتر از افراد مجرد بود و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (۰۵/۰P<).
استنتاج: مسئولیت‌پذیری دانشجویان به‌عنوان نیروهای کار آینده می‌تواند تحت تأثیر هوش معنوی باشد. این امر در بخش‌های درمانی تأثیرات بیشتری بر ارائه‌ی بهتر و مطلوب‌تر خدمات و در نهایت افزایش کیفیت این خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه و افزایش رضایتمندی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، مسئولیت‌پذیری، دندان‌پزشکی

عنوان انگلیسی Investigating the effect of spiritual intelligence on the responsibility of dental students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2023
چکیده انگلیسی مقاله Background and Purpose: Spiritual intelligence significantly influences an individual's ethics, behavior, conscience, self-confidence, and integrity, as well as their sense of responsibility in personal, professional, and social contexts. The present study was conducted with the aim of investigating the effect of spiritual intelligence on the responsibility of dental students at Rafsanjan University of Medical Sciences in 2023.
Materials and Methods: This descriptive-correlation study was carried out on dental students at Rafsanjan University of Medical Sciences in 2023. The Spiritual Intelligence Questionnaire and the Costa and McCar Responsibility Questionnaire were used to examine the students' personality traits. The data were analyzed in SPSS22 software.
Results: The mean total spiritual intelligence score was 13.138, which was at an average level according to the questionnaire. The responsibility score was 41.39. Examining the correlation of spiritual intelligence with the dimensions of responsibility showed that responsibility had a statistically significant relationship with self-awareness and fondness (P=0.05). The scores for the overall thinking and belief dimensions were higher in individuals under 23 years old, and this difference was statistically significant. Moreover, the score of spiritual intelligence was higher in married people than in single ones, and this difference was statistically significant (P<0.05).
Conclusion: The responsibility of students, as future workforce members, can be influenced by spiritual intelligence. This has a greater impact in treatment sectors, leading to better and more desirable service delivery, ultimately enhancing the quality of healthcare services provided to the community and increasing overall satisfaction
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dentistry, Responsibility, Spiritual intelligence

نویسندگان مقاله الهام شکیبا | elham shakiba
PhD of Higher Education, Faculty of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran,
دکتری آموزش عالی، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

احسان مرادی عسکری | ehsan moradi askari
Assistant Professor of Endodontics, Department of Endodontics, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
استادیار اندودونتیکس، گروه اندودنتیکس، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

کوثر تاج آبادی | Kosar Tajabadi
Dental Student, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
دانشجوی دندان‌پزشکی، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

فواد ایرانمنش | Foad Iranmanesh
Assistant Professor of Endodontics, Department of Endodontics, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
استادیار اندودونتیکس، گروه اندودنتیکس، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران


نشانی اینترنتی http://jrh.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1523-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی - مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات