حکمت صدرایی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۴۳-۱۵۶

عنوان فارسی مقایسه دیدگاه فاضل قوشچی و ملاصدرا پیرامون وجود ذهنی
چکیده فارسی مقاله اعتقاد به حصول ماهیت اشیاء در ذهن، در بحث وجود ذهنی، سبب طرح اشکالات متعددی در این زمینه گردیده است که از آن جمله می‌توان به اتصاف ذهن به امور متضاد، اتصاف ذهن به لوازم ماهیت و مهم‌تر از همه اجتماع دو مقوله اشاره کرد. اندیشمندان زیادی در پی پاسخ به این اشکالات برآمده‌اند. یکی از این پاسخ‌ها متعلق به فاضل قوشچی در شرح بر تجرید الاعتقاد است. وی می‌کوشد با بیان تمایز بین دو امر حاصل در ذهن و قایم به ذهن این مشکلات را حل نماید که سبب شکل‌گیری دیدگاهی جدید در مورد وجود ذهنی گردیده است. دو موضع در باب دیدگاه وی مطرح شده است: جوادی آملی دیدگاه وی را تا حدی متمایز از نظر ملاصدرا بیان می‌کند ولی در عین حال با تمایز بین چهار امرِ وجود علم، ماهیت علم، وجود ذهنی معلوم و ماهیت معلوم، آن را قابل پذیرش می‌داند. حسن‌زاده آملی دیدگاه قوشچی را با دیدگاه ملاصدرا یکی دانسته و اختلاف آن‌ها را تنها در تعبیر می‌داند و دلیل اشکال ملاصدرا بر وی را عدم بیان تعبیر صحیح قوشچی مطرح می‌کند. در این پژوهش با بازخوانی نظریه فاضل و پذیرش هر دو تفسیر ارائه‌شده، دیدگاه وی را زمینه‌ساز‌ شکل‌گیری نظرات بعدی معرفی می‌نماییم. این تحقیق نشان می‌دهد دیدگاه قوشچی قابلیت پاسخ به شبهات مطروحه در بحث وجود ذهنی را دارد و می‌توان آن را بر دیدگاه‌های متأخرین تطبیق کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وجود ذهنی، ذهن، قوشچی، ملاصدرا، علم،

عنوان انگلیسی Comparison of Qoushchi's and MullaSadra's view about Mental Existence
چکیده انگلیسی مقاله Belief in acquisition the nature of things in mind, in the discussion of mental existence is caused numerous difficulties in this context, such as description of mind to antithetical affairs, description of mind to accessories of nature and above all ::union:: two topics. Many scholars seek to answer to these difficulties. One of these responses belongs to Fazil Qoushchi in explanation of abstraction of opinion. He tries to solve these problems by stating the distinction between a thing is appeared in the mind and a thing is relied upon the mind that is caused to form a new view about mental existence. Two issues have been raised about his view: Javadi Amoli states that his view is somewhat distinct from the MullaSadra's opinion but yet Javadi Amoli considers it acceptable by distinction between four matters: existence of knowledge, nature of knowledge, mental existence of apparent thing and nature of apparent thing. Hasanzadeh Amoli regards Qoushchi's view and MullaSadra's view as one view and regards their difference in interpretation and lack of expression the correct interpretation of Qoushchi's view is considered as the reason of impediment about his view that Mulla Sadra proposes it. In this research by readout the Fazil's view and by accepting two interpretations, we introduse his view as a planning for next views. This research shows that Qoushchi's view is capable to response to Proposed doubts in the context of mental existence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله mental existence, mind, Qoushchi, MullaSadra, knowledge

نویسندگان مقاله نجف یزدانی |
استادیار گروه فلسفه دانشگاه آیت الله حائری میبد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آیت الله العظمی حایری میبد (Grand ayatollah hayeri university)

محمد حسین دهقانی | mohammad hossein
مربی گروه فلسفه دانشگاه آیت الله حائری میبد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آیت الله العظمی حایری میبد (Grand ayatollah hayeri university)


نشانی اینترنتی http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_3433_587.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/785/article-785-324870.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات