|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۴۳، صفحات ۲۲-۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مبتنیبر رایانه در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر با کمتوانیذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش رایانهای بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر با کمتوانی ذهنی انجام شد. روش: روش این پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 32دانشآموز پسر با کمتوانیذهنی بود که در 4کلاس آمادگی مقدماتی در سال تحصیلی 1394-1393 در ناحیه یک شهرستان مشهد مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونهگیری تصادفی ساده یک گروه 8نفری بهعنوان گروه گواه به شیوه سنتی و یک گروه 8 نفری بهعنوان گروه آزمایش به شیوه آموزش رایانهای آموزش دیدند. در ابتدا پیشآزمونی از دانشآموزان گرفته شد، سپس گروه آزمایش به مدت 14روز در 60ساعت با روش مبتنیبر رایانه آموزش دیدند و گروه گواه در همان مدت با روش سنتی توسط معلمان موردآموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش، 2آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته بود و روایی آنها توسط معلمان دوره آمادگی تایید شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که روشهای آموزش به کمک رایانه تاثیر بیشتری نسبت به روشهای سنتی در یادگیری فراگیران داشته است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود از آموزش رایانهای برای کمک به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با کمتوانی ذهنی استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Computer based Education in Academic Achievement of Students with Intellectual disability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: This study aimed to find the impacts of computer-based education on achievement of students with intellectual disability. Method: The method used in this study is semi-experimental supported by pretest-posttest plan. 32 male Intellectual disability students from the same grade (pre elementary) and different schools were chosen for the study, among which a total sample of 16 students was randomly chosen. 8 students received traditional education as control group and experimental group consisted of 8 students receiving computer-based education. A pre-test was carried out on both groups. Then, in a period of 14 days, the experimental group received a sum of 60-hours computer-based training course; meanwhile, the control group was taught through traditional methods by teachers. The materials used in this research were two researcher made achievement tests which were approved to be reliable by teachers of preparatory levels. The data gathered by the study was analyzed by co-variance analysis and correlated t-test. Results: The findings obtained from the study confirmed more effectiveness of computer-based teaching methods for learners rather than traditional methods. Conclusion: It is suggested that computer based teaching is useful in improving educational achievement of students with intellectual disability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمود رستمیان | mahmod rostamian razashaer,razvi35,n26 رضاشهر رضوی 35 پ26
طیبه رستمیان | teyebe rostamian fakori59,rahae8.n59 فکوری 59 رهایی8 پ64
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-975-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-324846.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|