اعتیاد پژوهی، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۱۴۷-۱۶۲

عنوان فارسی مقایسه ی کارکرد توجه پایدار در افراد وابسته به مت آمفتامین، هروئین و افراد عادی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی کارکرد توجه پایدار در افراد وابسته به مت آمفتامین، هروئین و افراد عادی بود. روش: در مطالعه ی حاضر که از نوع علّی - مقایسه ای می باشد، از بین مردان مراجعه کننده به کانون ترک اعتیاد تولد دوباره شهر تبریز، با استفاده از نمونه گیری هدفمند، تعداد 30 نفر برای گروه وابسته به متامفتامین، تعداد 30 نفر برای گروه وابسته به هروئین، و تعداد 30 نفر نیز برای گروه عادی انتخاب شدند. این سه گروه از نظر سن، جنسیت، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی با هم همتا شده بودند. هر سه گروه با استفاده از پرسشنامه ی خصوصیات جمعیت شناختی، و آزمون عملکرد پیوسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که در زمان واکنش آزمون عملکرد پیوسته، به عنوان شاخصی از توجه پایدار، تفاوت بین گروه متامفتامین و گروه هروئین و بین گروه مت آمفتامین و افراد عادی معنادار بود، که میانگین گروه متامفتامین بیشتر بود (0/01 P<). در خطای ارتکاب و پاسخ حذفی این آزمون نیز به عنوان شاخص های دیگری از توجه پایدار تفاوت بین گروه عادی و هروئین معنادار به دست آمد (0/01 P<). نتیجه گیری: در نتیجه می توان مطرح کرد که کارکرد افراد مصرف کننده ی متامفتامین و هروئین در تکلیف توجه پایدار نسبت به افراد عادی، ضعیف تر است. شناسایی و درک بهتر این عوامل علاوه بر درک دقیق تر مشکل، می تواند راهگشای مؤثرتر بودن درمان های کنونی و نیز ارائه ی راهکارهای جدید درمانی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توجه پایدار، متامفتامین، هروئین

عنوان انگلیسی Comparison of Sustained Attention between Methamphetamine Addicts, Heroin Addicts, and Normal People
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was to compare sustained attention between three groups of methamphetamine addicts, heroin addicts, and normal people. Method: In this causal-comparative study, 30 methamphetamine dependent participants and 30 heroin dependent participants were selected using purposive sampling from among the men who referred to RIBIRTH Center for Addiction of the city of Tabriz. In addition, 30 normal individuals were selected for the control group. These three groups had been matched in terms of age, gender, education, marital status, and socioeconomic status. All three groups were evaluated by means of demographic questionnaire and continuous performance test. Results: The results showed that there was a significant difference between methamphetamine and heroin groups and between methamphetamine users and normal people in terms of the reaction time of CPT, as a measure of sustained attention; indeed, the methamphetamine group gained higher mean scores in that regard (P<.01). In other indicators of sustained attention, i.e. errors of commission and errors of omission, the difference between the normal group and heroin users was obtained significant (P<.01). Conclusion: Therefore, it can be argued that the application of sustained attention tasks is lower in methamphetamine and heroin users than that in normal people. In addition to the more accurate understanding of the problem, the better identification and recognition of these factors can pave the way for the higher effectiveness of the current treatment methods and also for the provision of new therapeutic strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله sustained attention, methamphetamine, heroin

نویسندگان مقاله مریم پرنیان خوی | maryam parnian khooy
azarbaijan shahid madani university, school of psychology and educational science, department of psychology
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

حسن بافنده قراملکی | hasan bafandeh gharamaleki
azarbaijan shahid madani university, school of psychology and educational science, department of psychology
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

بهزاد شالچی | behzad shalchi
azarbaijan shahid madani university, school of psychology and educational science, department of psychology
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-662-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-324309.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات