اعتیاد پژوهی، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۴۵-۶۲

عنوان فارسی تحلیل محتوای بسته های آموزشی پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف تحلیل محتوای بسته های آموزشی پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی براساس مؤلفه های پیشگیری از اعتیاد انجام شده است. روش: روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا و بر اساس مدل آنتروپی شانون انجام گرفته است. جامعه آماری شامل بسته های آموزشی مرتبط با پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، و نمونه بررسی، بسته آموزشی پیشگیری از سوء مصرف مواد، مهارت های زندگی (1) و مهارت های زندگی (2) بود. یافته ها: نتایج نشان داد که در محتوای بسته آموزشی پیشگیری از اعتیاد، بیشترین توجه به مؤلفه های خودآگاهی و همدلی سپس به مؤلفه تصمیم گیری و حل مساله و کم ترین توجه به ترتیب به ارتباطات مؤثر، تفکر خلاق و انتقادی، آموزش مواد، مقابله با استرس شده است. در کتاب مهارت های زندگی (1) بیشترین توجه به مؤلفه تصمیم گیری و حل مساله و ارتباط مؤثر و آموزش مواد و کم ترین توجه به مؤلفه مقابله با استرس، هیجان، و تفکر خلاق و انتقادی و خودآگاهی و همدلی شده است. در کتاب مهارت های زندگی (2) بیشترین توجه، به مؤلفه تصمیم گیری و حل مساله، خودآگاهی و همدلی و ارتباط مؤثر و کم ترین توجه به مؤلفه تفکر خلاق و انتقادی، آموزش درباره مواد و مقابله با استرس و هیجان شده است. نتیجه گیری: با توجه به این که به برخی از مؤلفه های پیشگیری از اعتیاد توجه چندانی نشده، لذا لحاظ کردن آن ها در بسته های آموزشی، کمک مؤثری به ارتقاء دانش جامعه ی هدف خواهد داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Content Analysis of Educational Packages of Addiction Prevention Pertaining to Welfare Organization
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this research was to conduct a content analysis on addiction prevention educational packages related to Welfare Organization based on addiction prevention components. Method: A qualitative research method and content analysis based on Shannon entropy model were used for the conduct of this study. The statistical population of the study included all educational packages of addiction prevention belonging to Welfare Organization and the sample of the study consisted of Addiction Prevention Package, Life Skills (1), and Life Skills (2). Results: The results showed that self-awareness and empathy have received the highest attention and decision-making and problem-solving are ranked in the next places in the content of addiction prevention package. On the other hand, effective communication, creative and critical thinking, teaching about drugs, and coping with stress have received the minimum attention in the content of the package. In book of Life Skills (1), decision-making, problem-solving, effective communication, and teaching about drugs have been assigned the highest attention whereas coping with stress, emotions management, creative and critical thinking, self-awareness, and empathy have been given the lowest voice. In book of Life Skills (2), the highest attention has been paid to decision-making, problem-solving, self-awareness, empathy, and effective communication while the lowest attention has been given to creative and critical thinking, teaching about drugs, coping with stress, and emotions management. Conclusion: Given that some components of addiction prevention have not been given enough attention, their inclusion into educational packages will make an effective contribution to the improvement of knowledge in the target population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله تقی زوار | taghi zavvar
tabriz
تبریز - کیلومتر 35 جاده آذرشهر - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی - گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

رامین حبیبی | ramin habibi
azarbaijan shahid madani university
تبریز - کیلومتر 35 جاده آذرشهر - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی - گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

مریم حسنوند | maryam hasanvand
azarbaijan shahid madani university
دانشگاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-717-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-324303.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات