تحقیقات نظام سلامت، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۲۴۶-۲۵۶

عنوان فارسی ادغام مدل جدید آموزش جامعه‌نگر در دوره پزشکی عمومی: یک مطالعه ارزشیابی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی، یکی از موضوعات مهم برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی می‌باشد که بر مواجهه زودهنگام و آموزش در عرصه‌های مناسب جامعه تأکید می‌کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزشیابی مدل جدید ادغام آموزش جامعه‌نگر در دوره پزشکی عمومی بود.
روش‌ها: این مطالعه ارزشیابی با مدل Context, input, process, and product (CIPP) در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویانی بود که این دوره را گذرانده‌اند و نمونه‌گیری به ‌صورت در دسترس انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق ساخته مدل ارزشیابی CIPP بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون One-sample t و Paired t مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: برگزاری این دوره از نظر فراگیران ضروری بود (63/3 ± 26/6 از 10). میانگین نمرات ارزشیابی در حیطه زمینه 2/1 ± 97/2، درون‌داد 87/0 ± 96/2، فرایند 05/1 ± 05/3 و برون‌داد 19/1 ± 85/2 از 5 بود که تفاوت معنی‌داری با میزان متوسط نداشت. بیشترین میانگین در حیطه زمینه، «اهداف دوره با سایر دوره‌ها همپوشانی نداشت» (17/1 ± 24/3). در حیطه درون داد، «همکاری کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی در هر مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی مناسب بود» (18/1 ± 63/3). در حیطه فرایند، «حضور فراگیران در مراکز خدمات جامع سلامت باعث اختلال در روند ارایه خدمات به مراجعان نمی‌شد» (19/1 ± 27/4) و در حیطه برون‌داد، «پس از اتمام دوره متوجه شدم شغل من فقط درمان بیماران نیست» (39/1 ± 06/3) گزارش گردید.
نتیجه‌گیری: واحدهای مورد پژوهش وضعیت هر چهار حیطه را متوسط ارزیابی کردند. طراحی دوره بالاتر از متوسط، اجرا و ارزیابی دوره در حد متوسط و بازنگری ضروری قلمداد شد. بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهاد می‌شود ارزشیابی به‌ طور مستمر انجام گردد و اقداماتی در جهت اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی برنامه، مرکز جامع سلامت، آموزش پزشکی، ایران

عنوان انگلیسی Integrating a New Model of Community-Based Education in the General Medicine: An Evaluation Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Social accountability and educational justice is one of the important subjects of the comprehensive program of justice, excellence, and productivity emphasizing early exposure and training in appropriate areas of society. This study was conducted to evaluate the new model of community-based education in general medicine.
Methods: The present study was an evaluation using the context, input, process, and product (CIPP) model conducted in 2021 at Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. The study population included all students who had completed this course, and convenience sampling was used. The data collection tool was a researcher-developed questionnaire based on the CIPP evaluation model, which was used after validation and reliability testing. The data obtained from the questionnaire were analyzed at two levels: descriptive statistics, including mean and standard deviation (SD), and inferential statistics, including one-sample t-test and paired t-test.
Findings: Holding this course was necessary from the learners’ viewpoint (6.26 ± 3.63 from 10). The mean evaluation score in the context field was 2.97 ± 1.20, in the input 2.96 ± 0.87, in process 3.05 ± 1.05, and in the output was 2.85 ± 1.19, which were not significantly different from the average. The highest average in the context field was "Course objectives did not overlap with other courses" (3.24 ± 1.17), in the input was "The cooperation of the staff of the health centers in each comprehensive educational health service center was appropriate" (3.63 ± 1.18), in the process was "The presence of learners in comprehensive health service centers does not disrupt the process of providing services to clients" (4.27 ± 1.19), and in the output was "After completing the course, I realized that my job isn’t only to treat patients" (3.06 ± 1.39).
Conclusion: The subjects rated the status of all four areas as moderate. The design of the course was above average, the execution and evaluation of the course was considered average, and revision was considered necessary. The findings suggest that evaluations should be done continuously, and actions should be taken to address weaknesses and enhance strengths.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Program evaluation, Comprehensive health center, Medical education, Iran

نویسندگان مقاله اطهر امید | Athar Omid
Associate Professor, Medical Education Research Center AND Department of Medical Education, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی و گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

مریم آویژگان | Maryam Avizhgan
Assistant Professor, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-662-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات