این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۲۳۸-۲۴۵
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تنظیم هیجان بر سطح سلامت عمومی معتادان تحت درمان نگهدارنده متادون: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
اختلالات وابسته به مواد، یکی از مسایل و نگرانیهای بهداشتی در تمامی جوامع محسوب میشود و این بیماران اغلب در سطح سلامت عمومی دچار مشکل هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تنظیم هیجان بر سطح سلامت عمومی در معتادان تحت درمان نگهدارنده متادون (
Methadone maintenance treatment
یا
MMT
) انجام شد
.
روشها
:
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی یک سوکور بود که در سال 1401 انجام گرفت. 48 مشارکتکننده دارای معیارهای ورود، به روش آسان و از بین مبتلایان به سوء مصرف مواد افیونی تحت
MMT
مقیم مرکز کاهش آسیب اعتیاد شهر اصفهان انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (24 نفر) و شاهد (24 نفر) قرار گرفتند. مداخله شامل شش جلسه آموزشی مبتنی بر تنظیم هیجان طی سه هفته بود که برای گروه آزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمونهای
Paired t
،
Independent t
و
2
c
در نرمافزار
SPSS
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 >
P
به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد
.
یافتهها:
نتایج آزمون
Paired t
نشان داد که در گروه
آزمون، میانگین نمرات سطح سلامت عمومی پس از مداخله کاهش معنیداری داشت (001/0 >
P
)؛ در حالی که تغییرات در گروه شاهد معنیدار نبود. بر اساس نتایج آزمون
Independent t
، میانگین نمرات سطح سلامت عمومی در گروههای
آزمون و شاهد قبل از مداخله تفاوت معنیداری نداشت؛ در حالی که پس از مداخله معنیدار بود (001/0 >
P
).
نتیجهگیری:
بر اساس نتایج به دست آمده، برنامه آموزشی مبتنی بر تنظیم هیجان، نقش مهمی در بهبود سطح سلامت عمومی در بیماران تحت
MMT
ایفا میکند. بنابراین، برنامه مذکور در بیماران تحت
MMT
پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجان، سلامت عمومی، اختلالات مرتبط با مواد، متادون، پرستاری
عنوان انگلیسی
Effects of Emotion Regulation-Based Educational Program on the Level of General Health in Addicts Undergoing Methadone Maintenance Treatment: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Substance-related disorders are recognized as a significant health concern in all societies, with individuals facing public health challenges. This study was aimed to assess the impact of an emotion regulation-focused educational program on the overall health status of individuals undergoing methadone maintenance treatment (MMT) for addiction.
Methods:
This single-blind randomized clinical trial study was conducted in 2022 on 48 patients with opioid abuse undergoing MMT at the Center for Addiction Harm Reduction in Isfahan City, Iran. The participants were randomly assigned to either the intervention group (n = 24) or the control group (n = 24). The intervention involved six training sessions focused on emotion regulation over a three-week period for the intervention group. Data analysis was performed using paired t-test, independent samples t-test, and chi-square test with SPSS statistical software.
In this study, the P-value was considered significant at the level of less than 0.05.
Findings:
The results of the paired samples t-test showed that in the intervention group, the average scores of the general health level decreased significantly after the intervention (P < 0.001), while the changes in the control group were not significant. The results of the independent samples t-test showed that the average scores of the general health level in the intervention and control groups were not significantly different before the intervention, but were significant after the intervention (P < 0.001).
Conclusion:
According to the results of the present study, the educational program based on emotion regulation plays a crucial role in enhancing the overall health of patients receiving MMT. Therefore, it is advisable to implement this educational program for patients undergoing MMT.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional regulation, General health, Substance-related disorders, Methadone, Nursing
نویسندگان مقاله
امیر موسیرضایی | Amir Musarezaie
PhD Student, Department of Adult Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
زکیه غلباش | Zakiye Ghelbash
PhD Student, Department of Mental Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه پرستاری روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سهیلا پزشکزاد | Soheila Pezeshkzad
PhD, Department of Counseling and Psychology, School of Psychology and Education Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دکتری تخصصی، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
طاهره مؤمنی قلعهقاسمی | Tahere Momeni-Ghaleghasemi
PhD Student, Department of Adult Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
فاطمه علیدوستی | Fatemeh Alidousti
Department of Adult Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
کارشناس ارشد، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
میثم رضازاده | Meysam Rezazadeh
Department of Adult Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
کارشناس ارشد، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-507-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات