این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
پژوهش های تربیتی
، جلد ۱۳، شماره ۴۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش میانجی نسبیت گرایی اخلاقی در رابطه ماکیاولیسم ، صفت صداقت-تواضع با بی صداقتی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف بررسی
روابطه ماکیاولیسم و صفت صداقت-تواضع بر بیصداقتی تحصیلی با نقش میانجی نسبیت گرایی اخلاقی در بین دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه انجام شد
. این پژوهش
از نوع همبستگی
بود.
جامعۀ آماری پژوهش حاضر، کلیهی دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه به تعداد 1200 نفر
بودند
که 327 نفر
ب
ا روش نمونه
گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت جمع
آوری دادهها از
پرسشنامه ماک چهار
(1970)،
پرسشنامه شخصیتی هگزاکو (2004)
،
پرسشنامه بیصداقتی تحصیلی
بشیر و بلا (2018)
و
پرسشنامه نسبیت گرایی اخلاقی
کولیر-اسپرول و همکاران (2019)
استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار
SPSS
مورد تحلیل قرار گرفت و شاخصهای برازش مدل استخراج و مدل پژوهش تأیید گردید. نتایج نشان داد
اثرات مستقیم ماکیاولیسم بر نسبیت گرایی اخلاقی با مقدار 052/0، صفت صداقت-تواضع بر نسبیت گرایی اخلاقی 45/0، ماکیاولیسم بر بیصداقتی تحصیلی 092/0 و صفت صداقت-تواضع بر بی صداقتی تحصیلی 116/0 معنادار میباشند. اما اثر نسبیت گرایی اخلاقی بر بی صداقتی تحصیلی 12/0 معنادار نمیباشد. همچنین اثرات غیرمستقیم ماکیاولیسم و صفت صداقت-تواضع با واسطهگری نسبیتگرایی اخلاقی بر بی صداقتی تحصیلی به ترتیب 0139/ 0و 018/0- نیز معنادار نبود. با این وجود میتوان از طریق ارائه برنامههای آموزشی بر بنیاد
ماکیاولیسم، صفت صداقت-تواضع
به جلوگیری از بیصداقتی تحصیلی در دانشجویان و کاهش آن کمک کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بی صداقتی تحصیلی، ماکیاولیسم، صفت صداقت تواضع، نسبیت گرایی اخلاقی
عنوان انگلیسی
The mediating role of moral relativism in the relationship between Machiavellianism, honesty-humility and academic dishonesty
چکیده انگلیسی مقاله
This research was conducted with the aim of investigating the relationship between Machiavellianism and honesty-humility traits on academic dishonesty with the mediating role of moral relativism among students of Urmia University Faculty of Literature. This research was correlational.
The statistical population of the present study was all the students of Urmia University Faculty of Literature, 327 of whom were selected by cluster random sampling method. In order to collect data, Mach 4 questionnaire, Hexaco personality questionnaire, academic dishonesty questionnaire and moral relativism questionnaire were used. The data was analyzed using SPSS software and the fit indices of the extracted model and the research model were confirmed.
The results showed that the direct effects of Machiavellianism on moral relativism, honesty-humility trait on moral relativism, Machiavellianism on academic dishonesty and honesty-humility trait on academic dishonesty are significant. But the effect of moral relativism on academic dishonesty is not significant. Also, the indirect effects of Machiavellianism and the trait of honesty-humility with the mediation of moral relativism on academic dishonesty were not significant either. Therefore, it is possible to prevent academic dishonesty in students and reduce it by providing educational programs based on Machiavellianism, honesty-humility.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic dishonesty, Machiavellianism, honesty-humility, Moral relativism
نویسندگان مقاله
فرزانه میکاییلی منیع | Farzaneh Michaeeli Manee
Urmia University
دانشگاه ارومیه
بهزاد ارژنگی | Behzad Arzhangi
Urmia University
دانشگاه ارومیه
شلر آب خیز | Sheler Abkhiz
Urmia University
دانشگاه ارومیه
نگین اکبرزاده | Negin Akbarzadeh
دانشگاه ارومیه
فرشته رستم زاده | Fereshteh Rostamzadeh
دانشگاه ارومیه
امیرمحمد اشرفی | Amirmohammad Ashrafi
دانشگاه ارومیه
نشانی اینترنتی
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4223-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات