این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های تربیتی، جلد ۱۳، شماره ۴۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش میانجی نسبیت گرایی اخلاقی در رابطه ماکیاولیسم ، صفت صداقت-تواضع با بی صداقتی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی روابطه ماکیاولیسم و صفت صداقت-تواضع بر بی­صداقتی تحصیلی با نقش میانجی نسبیت گرایی اخلاقی در بین دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، کلیه­ی دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه  ارومیه به تعداد 1200 نفر بودند که 327 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه ماک چهار (1970)، پرسشنامه شخصیتی هگزاکو (2004)، پرسشنامه بی‌صداقتی تحصیلی بشیر و بلا (2018) و پرسشنامه نسبیت گرایی اخلاقی کولیر-اسپرول و همکاران (2019) استفاده شد. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت و شاخص­های برازش مدل استخراج و مدل پژوهش تأیید گردید. نتایج نشان داد اثرات مستقیم ماکیاولیسم بر نسبیت گرایی اخلاقی با مقدار 052/0، صفت صداقت-تواضع بر نسبیت گرایی اخلاقی 45/0، ماکیاولیسم بر بی‌صداقتی تحصیلی 092/0 و صفت صداقت-تواضع بر بی صداقتی تحصیلی 116/0 معنادار می­باشند. اما اثر نسبیت گرایی اخلاقی بر بی صداقتی تحصیلی 12/0 معنادار نمی­باشد. هم­چنین اثرات غیرمستقیم ماکیاولیسم و صفت صداقت-تواضع با واسطه­گری نسبیت‌گرایی اخلاقی بر بی صداقتی تحصیلی به ترتیب 0139/ 0و 018/0- نیز معنادار نبود. با این وجود می­توان از طریق ارائه برنامه­های آموزشی بر بنیاد ماکیاولیسم، صفت صداقت-تواضع به جلوگیری از بی­صداقتی تحصیلی در دانشجویان و کاهش آن کمک کرد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بی صداقتی تحصیلی، ماکیاولیسم، صفت صداقت تواضع، نسبیت گرایی اخلاقی

عنوان انگلیسی The mediating role of moral relativism in the relationship between Machiavellianism, honesty-humility and academic dishonesty
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted with the aim of investigating the relationship between Machiavellianism and honesty-humility traits on academic dishonesty with the mediating role of moral relativism among students of Urmia University Faculty of Literature. This research was correlational. The statistical population of the present study was all the students of Urmia University Faculty of Literature, 327 of whom were selected by cluster random sampling method. In order to collect data, Mach 4 questionnaire, Hexaco personality questionnaire, academic dishonesty questionnaire and moral relativism questionnaire were used. The data was analyzed using SPSS software and the fit indices of the extracted model and the research model were confirmed. The results showed that the direct effects of Machiavellianism on moral relativism, honesty-humility trait on moral relativism, Machiavellianism on academic dishonesty and honesty-humility trait on academic dishonesty are significant. But the effect of moral relativism on academic dishonesty is not significant. Also, the indirect effects of Machiavellianism and the trait of honesty-humility with the mediation of moral relativism on academic dishonesty were not significant either. Therefore, it is possible to prevent academic dishonesty in students and reduce it by providing educational programs based on Machiavellianism, honesty-humility.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic dishonesty, Machiavellianism, honesty-humility, Moral relativism

نویسندگان مقاله فرزانه میکاییلی منیع | Farzaneh Michaeeli Manee
Urmia University
دانشگاه ارومیه

بهزاد ارژنگی | Behzad Arzhangi
Urmia University
دانشگاه ارومیه

شلر آب خیز | Sheler Abkhiz
Urmia University
دانشگاه ارومیه

نگین اکبرزاده | Negin Akbarzadeh
دانشگاه ارومیه

فرشته رستم زاده | Fereshteh Rostamzadeh
دانشگاه ارومیه

امیرمحمد اشرفی | Amirmohammad Ashrafi
دانشگاه ارومیه


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4223-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات