|
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۱، شماره ۳۸، صفحات ۳-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر رهبری اخلاقی و نگرش مثبت مدیران بر ایجاد اصالت کار با لحاظ کردن نقش میانجی حمایت سازمانی درکشده (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی دزفول |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری اخلاقی و نگرش مثبت مدیران بر ایجاد اصالت کار با لحاظ کردن نقش میانجی حمایت سازمانی درکشده انجام شد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و شیوۀ گردآوری دادهها به روش توصیفی- همبستگی بود که به طور خاص از الگویابی علّی استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 500 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهر دزفول در سال 1397 بودند که از میان آنان 217 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1997) انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامههای استاندارد و محققساخته بودند که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ و روایی آنها با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس و اس.پی.اس.اس16 پردازش شدند و آزمون آنها به روش معادلات ساختاری در دو بخش تحلیل عاملی تأییدی و بررسی فرضیهها انجام گرفت. یافتهها: رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران بر اصالت کاری و تأثیر رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران بر حمایت سازمانی درکشده تأثیر معناداری دارد. همچنین نقش میانجیگری حمایت سازمانی درکشده بین رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران و اصالت کاری تأیید شد. نتیجهگیری: به طور کلی، رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران، از طریق دیدگاههای گوناگون ارزیابی میشود. سازۀ اصالت کاری نیز عاملی کلیدی در رشد پایدار و تعالی یک نهاد اجتماعی یا سازمانی محسوب میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رهبری اخلاقی،
نگرشهای مثبت مدیران،
حمایت سازمانی درکشده،
اصالت کاری، |
|
عنوان انگلیسی |
بررسی تأثیر رهبری اخلاقی و نگرش مثبت مدیران بر ایجاد اصالت کار با لحاظ کردن نقش میانجی حمایت سازمانی درکشده (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی دزفول |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری اخلاقی و نگرش مثبت مدیران بر ایجاد اصالت کار با لحاظ کردن نقش میانجی حمایت سازمانی درکشده انجام شد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و شیوۀ گردآوری دادهها به روش توصیفی- همبستگی بود که به طور خاص از الگویابی علّی استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 500 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهر دزفول در سال 1397 بودند که از میان آنان 217 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1997) انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامههای استاندارد و محققساخته بودند که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ و روایی آنها با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس و اس.پی.اس.اس16 پردازش شدند و آزمون آنها به روش معادلات ساختاری در دو بخش تحلیل عاملی تأییدی و بررسی فرضیهها انجام گرفت. یافتهها: رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران بر اصالت کاری و تأثیر رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران بر حمایت سازمانی درکشده تأثیر معناداری دارد. همچنین نقش میانجیگری حمایت سازمانی درکشده بین رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران و اصالت کاری تأیید شد. نتیجهگیری: به طور کلی، رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران، از طریق دیدگاههای گوناگون ارزیابی میشود. سازۀ اصالت کاری نیز عاملی کلیدی در رشد پایدار و تعالی یک نهاد اجتماعی یا سازمانی محسوب میشود. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
رهبری اخلاقی,
نگرشهای مثبت مدیران,
حمایت سازمانی درکشده,
اصالت کاری |
|
نویسندگان مقاله |
صید مهدی ویسه ویسه | دکتری مدیریت منابع انسانی، استادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام. ایلام، ایران
حسین کرامتی | کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گرایش بودجه و مالیه عمومی، دانشگاه ایلام. اندیمشک، ایران.
اردشیری شیری | دانشیار گروه مدیریت، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشگاه ایلام. ایلام، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ciu.nahad.ir/article_993_b515bdfd0576edc3c31fef4499732c97.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|