فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴۳، صفحات ۳۱۳-۳۳۰

عنوان فارسی مدل معادلات ساختاری تنظیم هیجان و آمادگی به اعتیاد در آسیبهای اجتماعی با نقش میانجی‌گری ابعاد معنویت
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، مدل معادلات ساختاری تنظیم هیجان و آمادگی به اعتیاد در آسیبهای اجتماعی با نقش میانجی‌گری ابعاد معنویت بود. روش: روش پژوهش از نوع رگرسیون و به طور خاص، مدل معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاههای تهران بودند که از آن، نمونه‌ای با حجم 410 نفر انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها نیز از پرسشنامۀ معنویت، مقیاس آمادگی به اعتیاد، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان و مقیاس کوتاه رفتارهای پرخطر جوانان استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل تبیین آسیبهای اجتماعی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و آمادگی به اعتیاد با نقش میانجی‌گری معنویت، از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین رابطۀ بین دشواری تنظیم هیجان و رفتارهای پرخطر و آمادگی به اعتیاد و رفتارهای پرخطر، از طریق معنویت معنادار است؛ زیرا سطح معناداری مربوط به آزمون سوبل در هر دو از 05/0 کمتر است(01/0P<). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود گروه‌درمانی و آموزشهای گروهی در حوزۀ معنویت و روان‌شناسی دین انجام شود تا ارتقای ابعاد معنوی، عامل محافظت‌کننده و پیشگیرانه‌ای برای آسیبهای اجتماعی یا رفتارهای پرخطر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیبهای اجتماعی، معنویت، تنظیم هیجان، آمادگی به اعتیاد،

عنوان انگلیسی مدل معادلات ساختاری تنظیم هیجان و آمادگی به اعتیاد در آسیبهای اجتماعی با نقش میانجی‌گری ابعاد معنویت
چکیده انگلیسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، مدل معادلات ساختاری تنظیم هیجان و آمادگی به اعتیاد در آسیبهای اجتماعی با نقش میانجی‌گری ابعاد معنویت بود. روش: روش پژوهش از نوع رگرسیون و به طور خاص، مدل معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاههای تهران بودند که از آن، نمونه‌ای با حجم 410 نفر انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها نیز از پرسشنامۀ معنویت، مقیاس آمادگی به اعتیاد، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان و مقیاس کوتاه رفتارهای پرخطر جوانان استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل تبیین آسیبهای اجتماعی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و آمادگی به اعتیاد با نقش میانجی‌گری معنویت، از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین رابطۀ بین دشواری تنظیم هیجان و رفتارهای پرخطر و آمادگی به اعتیاد و رفتارهای پرخطر، از طریق معنویت معنادار است؛ زیرا سطح معناداری مربوط به آزمون سوبل در هر دو از 05/0 کمتر است(01/0P<). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود گروه‌درمانی و آموزشهای گروهی در حوزۀ معنویت و روان‌شناسی دین انجام شود تا ارتقای ابعاد معنوی، عامل محافظت‌کننده و پیشگیرانه‌ای برای آسیبهای اجتماعی یا رفتارهای پرخطر باشد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آسیبهای اجتماعی, معنویت, تنظیم هیجان, آمادگی به اعتیاد

نویسندگان مقاله روح‌الله صدیق |
دانشیار گروه روان‌پزشکی، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گروه آموزشی سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روان‌پزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران. تهران، ایران.

علی کرمانی |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.

نادره معماریان |
دانشیار پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گروه آموزشی سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روان‌پزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران. تهران، ایران.

نسرین الماسی راد |
کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران.

گلاویژ محمدی |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی، انیستیتو روان‌پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_967_31ee4e69f4d41f8311de20f8586dc1fa.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات